Blogroll
- Types of Religious Lives
- Protodeacon Eugene Kallaur
- Kiev Caves Lavra
- TRUMP INDICTMENT: America Long Since Infiltrated, Undermined, Attacked and Gaslit, Now Thrown In Back Of Car Trunk Blindfolded. "The Bill of Rights is GONE." Glenn Beck
- Remembrances for April - 2023
- Interview 1796 - The "Population Bomb" Was A Dud - #NewWorldNextWeek
- Nashville Shooting Becomes Gateway To "Militant Trans Movement," Claiming "Backlash" As Hidden Hand Seeks To Foment Revolutionary Violence Toward Transhumanist Takeover
- RFK, Jr. Calls on DOT Secretary Buttigieg to Investigate Spike in Airline Near-Misses Caused by Pilot Health Emergencies
- What Is CIRS? A Partial Diagnosis After a Lifetime Of Struggle, A Possible Breakthrough, And A Full Disclosure
- V Lent Wednesday – Esaias 41: 4-14
- Cloaked in Faith and Humility
- Our Profound Disrespect Of The Importance of Water For Health—Not Quantity, Quality
- Come Hear Dave Rasnick and I On Caravan To Midnight Tonight at 10 pm EDT
- Finding Mental Health - #SolutionsWatch
- Offsite Post: ‘Will the Ukraine War Subvert the Antichristian Western Elite?’
- Something Is VERY Wrong With The East Palestine Narrative—By Eric Coppolino
- Class Action Lawsuit Against Biden Admin et al. Alleging Collusion to Suppress Free Speech
- V Lent Monday – Esaias 37:33 – 38:6
- Interview 1795 - James Corbett on The Nature of False Flags
- Dissent Into Madness: Projections of the Psychopaths
- The Path of True Christian Life
- The Significance of Fasting in the Struggle against Fallen Spirits
- FLASHBACK: NGOs Are The Deep State's Trojan Horses (2018)
- CHD Responds to Significant Increase in Autism Prevalence: 1 in 36 Children
- IV Lent Friday – Esaias 29: 13-23
- ‘March 25th’
- Interview 1794 - The eLibrary is on eFire - #NewWorldNextWeek
- IV Lent Thursday – Esaias 28: 14-22
- Saint Siluan Athonite described by Metropolitan Anthony Bloom
- Sfântul Siluan Athonitul descris de IPS Antonie Bloom
- IV Lent Wednesday – Esaias 26:21 – 27:9
- IV Lent Tuesday – Esaias 25: 1-9
- Offsite Post: ‘The Western Constitutional Model Is Driving Instability in the World’
- St. Victor of Glazov: We are called to obedience, not to spiritual suicide!
- ‘The Sad but Hopeful Tale of a Reformed Irishman’
- Offsite Post: ‘Saint Michael and the South’
- Movie Trailer: "Diakos - The Hero Martyr" (2023) Highlights the Life and Martyrdom of the Greek Revolutionary Athanasios Diakos
- CHD and California Community Groups File Lawsuit Challenging Los Angeles County Over New Wireless Antenna Ordinances
- DEADLINE EXTENDED – Action Alert: Demand the FCC Recognize Electromagnetic Sensitivity (EMS) and Prioritize #FiberFirst
- Children’s Health Defense Responds to Appellate Court Staying COVID Vaccine Mandate for New York State Health Care Workers
- How can you believe?
- Cum puteți voi să credeți?
- "Saint Paisios - From Farasa to Heaven" (Links to the Nine Episodes of the First Season)
- A Poem by Patti Smith for Orthodox Christmas
- The Beggar Boy at Christ's Christmas Tree (Feodor Dostoevsky)
- Christianity and Socialism (Hieromartyr Hilarion Troitsky)
- The Girl Mouse Seeks a Groom (A Fairy Tale by Photios Kontoglou)
- St. Basil of Kineshma (†1945): The story of a schismatic who approached the Holy Chalice
- Marriage or monasticism Elder Sofian Boghiu
- Căsătorie sau călugărie Părintele Sofian Boghiu
- 41 Saints: on Sergianism and the "ecclesial" status of the Soviet Church
- The Life and Sufferings of Igumen John Seletsky (†1971)
- Do not despair! Elder Rafail Noica
- Nu deznădăjduiți! Părintele Rafail Noica
- 3 Greek Elders: on Sergianism and the Catacomb Church
- A Life of the Catacomb Hermit St. Victor of Aksai Gorge (†1937)
- Testimonies on Love
- Mărturii despre iubire
- How to be happy every day
- Cum să fim fericiți în fiecare zi
Cele mai citite
- Să învățăm să iubim
- Clark Carlton: Modernity considers sub-natural existence the sumit of human progress
- O mica problema de retorica
- 101 carti de necitit intr-o viata
- O stire: moartea presei.
- Alternativa Nicusor Dan. Nula
- Totalitarism homosexual
- Dostoevsky for Parents and Children: (IV) Merchant Skotoboinikov's Story
- Cu ochii larg închiși
- Evolutionism pe intelesul tuturor
Să învățăm să iubim | ![]() | ![]() | ![]() |
Ce citim |
Scris de Ninel Ganea |
Joi, 06 Iunie 2019 11:45 |
Infestați de morbul realpolitik sau al machiavelismului „respectabil”, în care puterea devine propria și singura justificare, uităm complet, în cazul în care am știut vreodată, cum ar trebui să arate viața sau pedigriul etic al omului politic. Cel mai adesea eliminăm apriori orice fel de evaluare morală și ne punem speranțele (deșarte) într-o eventuală competență tehnică, uitând că oamenii se mișcă după patimi. Drept urmare, ordinea familială este pusă între paranteze și astfel primesc statut de salvatori mesianici indivizi care în societățile tradiționale ar fi fost, în cel mai bun caz, priviți cu scepticism. Pe de altă parte, legătura dintre familie și cetatea politică nu are doar rolul de a ne oferi un criteriu de orientare, ci atinge o idee adâncă despre importanța familiei în ordinea politică și chiar mai departe de lumea aceasta. Oamenii învață virtutea în familie și oricine încearcă să pună ordine în treburile lumii trebuie să învețe cum să pună ordine în familie. De asemenea, la Judecata de Apoi, părinții dau seama de copii. Din acest punct de vedere, jurnalul Sf. Împărătese Alexandra a Rusiei, „Să învățăm să iubim”, apărut de curând la Editura Predania, se constituie într-un adevărat „cod de bune practici” pentru o familie ordonată, adică fericită. Este un „manual” alcătuit din cugetări despre dragoste, căsătorie și viața de familie, născut dintr-o viață încărcată de suferință. Eficiența sfaturilor nu poate fi contestată empiric. Familia Sf. Împărătese Alexandra, soțul și cei cinci copii, a trecut cu demnitate prin cea mai dramatică prăbușire existențială, lăsând în urma ei convertiri miraculoase și un parfum indelebil de sfințenie. În timpul detenției de la Ekaterinburg, de pildă, comuniștii au fost nevoiți la un moment dat să schimbe gărzile, alese oricum în funcție de cruzimea lor, deoarece familia imperială le îmblânzea prin simpla ei smerenie și cuvioșie. Lista cărților rămase în urma Sfinților Împărați Romanov, la Ekaterinburg, depune și ea o mărturie parțială despre substanța morală a ultimilor împărați ortodocși: Biblia, Psaltirea, cărți de rugăciuni, Scara (Sf. Ioan Scărarul), Viața Sf. Serafim de Sarov... Dar astfel de oameni nu apar din neant, ci se fac, iar Jurnalul ne oferă o cale de a înțelege alcătuirea lor. Pentru o sensibilitate modernă, iar astăzi sunt puțini aceia care nu suferă, conștient sau nu, de așa ceva, însemnările Sf. Împărătese vor avea cu siguranță și un efect iritant: „Unele soții nutresc numai idealuri romantice, iar din această pricină își neglijează îndatoririle și nu se îngrijesc de fericirea familiei lor”, sau „Răspunderea de căpătâi a oricărei soții aceasta este – să-și zidească și să-și păstreze în bună rânduială căminul”, sau „Firea cea risipitoare și extravagantă a soției, însă, duce întotdeauna la nereușită și la spulberarea bunei înțelegeri din familie. Multe familii se destramă din această pricină.” În epoca postromantică, în care femeile au depășit chiar și iluziile mai nevinovate ale romantismului, asemenea recomandări pot suna tăios, iar cel care le scoate în evidență riscă eticheta de misogin. Dar ele sunt inspirate de experiența Sf. Împărătese în lume, de ceea ce vedea că se întâmplă cu viața de familie atunci când modernitatea era adoptată ca filosofie existențială. Mai mult, atenția îndreptată cu predilecție asupra femeii venea din convingerea că „cea care zidește cu adevărat casa, este, de fapt, femeia, soția și mama”. Avem în față o mostră de înțelepciune clasică, iar stânjeneala ori zâmbetul superior pe care ni-l provoacă nu sunt altceva decât semnele barbariei noastre. Pentru Sf. Împărăteasă, căsătoria este „jug mântuitor”, în timp ce copiii sunt „sfântă povară”, iar aceste fericite expresii ne dau o imagine succintă și grăitoare a felului în care omul Tradiției își vede familia. Ne aflăm la polul opus de imaginile roz, de declarațiile calpe și de divinizarea copiilor. Nu ar trebui să se înțeleagă cumva că Jurnalul ne oferă perspectiva sumbră și deprimantă, oarecum protestantă, a căsătoriei. Dimpotrivă, este un rețetar pentru fericire atât pentru lumea de aici, cât și pentru cea de dincolo, bazat pe „dragostea jertfelnică”. „Rostul căsătoriei este de a aduce bucurie”, sunt primele cuvinte din însemnări. În același fel, pasajele despre creșterea copiilor sunt remarcabile prin acuitatea observațiilor și diferența radicală ce le separă de concepția modernă. Într-o epocă în care celor mici li se inculcă de timpuriu dezvoltarea personalității, adică a egoului, a sinelui și a tuturor pornirilor ruinătoare, este o adevărată gură de aer proaspăt un sfat precum acesta: „copiii trebuie să învețe lepădarea de sine, jertfa, renunțarea”. Ne sare în ochi deși, din nou, într-o societate premodernă astfel de idei reprezentau presupoziții tacite, premisele civilizației. Spre sfârșitul secolului al XIX, de pildă, o femeie din Sudul Statelor Unite l-a întâlnit pe generalul Robert E. Lee, care simboliza întruparea celui mai înalt ideal local, și i-a cerut un sfat pentru creșterea copilului. „Trebuie să-l înveți să nu-și facă voia”, a fost răspunsul lapidar dar plin de sevă al gentlemanului sudist. Jurnalul atinge și chestiuni în aparență minore și practice, dar cu implicații semnificative, cum este de exemplu aranjarea camerei copilului. „Acolo, unde cresc copiii, tot ceea ce se află și se petrece în jurul lor are înrâurire asupra lor, și chiar și cel mai mic amănunt poate avea o înrâurire minunată sau deosebit de vătămătoare asupra sufletului copilului”. Sf. Împărăteasa Alexandra recomanda prezența tablourilor și un design simplu și cu gust. (Într-una din pozele păstrate cu dormitorul din Palatul Romanovilor se poate vedea un perete acoperit în întregime cu icoane, un adevărat iconostas.) Dar cine mai știe astăzi cum ar trebui să arate o cameră de copil, când Donald Duck și Mickey Mouse lipiți pe pereți s-au transformat în personaje nevinovate, iar minimalismul și placajul scandinav țin loc de gust?! Și apoi, ceea ce ne lipsește, mai înainte de toate, nu este simțul estetic, cât atenția și o idee cât de cât sănătoasă despre ceea ce înseamnă a fi om, a avea o familie și a crește copii. Suntem prăpădiți, slabi și îndărătnici, iar lectura unei cărți precum jurnalul unei familii care trăia creștinește ne arată, prin reflexie, toată mizeria noastră. Și ne mai arată, în același timp, ceea ce am pierdut când Sfânta Familie Imperială a Rusiei a fost asasinată într-o noapte de vară la Ekaterinburg... |