Blogroll
- Did Tiffany Dover Die That Day? If You Think So, You're The Problem, According To The New Journalism Of Foregone Conclusions
- Interview 1853 - Right Wing Rising? - #NewWorldNextWeek
- New Zealand Database Administrator Who Designed System For "Providers" To Get Paid Per Shot Given, Crosses Ranks And Joins Opposition: Tearfully Confesses To Liz Gunn STAGGERINGLY High Death Counts
- BREAK IN SETH RICH COVERUP: Texas Judge Gives FBI A FINAL 14 Days To Turn Over All Documentation Around Seth Rich's Work and Personal Laptop, DVD and Tape Drives—FBI Wanted To Stall For 66 Years
- Interview 1852 - From the Media Matrix to the NWO on Packets and Bolts
- Remembrances for December – 2023
- Saturday Night Film: "Creatures Of Light"
- Go, and Do Thou Likewise: On the Good Samaritan
- What is Truth?
- The Difference Between Orthodox Spirituality and Other Traditions
- The Parable of the Good Samaritan
- The Calendar Question
- St. John Chrysostom
- Documentary Film "Shot Dead" Is Very Hard To Watch: Parents Who Lost Their Children, Killed By Covid Shots, Tell Their Stories
- Guess Who the Cat Dragged In?
- Offsite Post: ‘Orthodoxy in Bayou Land’
- Navigating Life’s Storms: Father Fyodor Konyukhov’s Five Spiritual Signposts
- For The Great Relief Of Having You To Talk To
- Episode 454 - JFK: From Mongoose to Gladio
- Best 105 Ideas for Christmas Presents 2023
- Offsite Post: ‘Riches to Rags’
- Interview 1851 - New World Dis-Order on CHD TV
- THIS is How Global Government is Run (and What's Coming Next...)
- Offsite Post: ‘The Good Shepherd Solution’
- Children’s Health Defense Statement on War and Children
- Robert F. Kennedy Jr. Receives the Defender Award from Children’s Health Defense
- Offsite Post: ‘AI and the Image of the Beast at the End of the World’
- Offsite Post: ‘Why the World Exists’
- Children’s Health Defense Launches ‘Reform Pharma’ to Restore Healthcare Integrity
- The Birth of New Iconography: A Tale of One Icon
- Archbishop in the Basement: St John (Pommers) of Riga
- How to Become an Orthodox Priest
- Understanding the Meaning of Christ’s Words in Matthew 5:29-30
- Children’s Health Defense Claims Victory as New York Supreme Court Upholds Ruling to Rescind COVID Vaccine Mandates for Healthcare Workers
- Federal Court Grants Injunction Against CISA in Historic Censorship Case Expected to Head to Supreme Court
- Artificial Intelligence as Artificial Brilliance (Metr. Hierotheos of Nafpaktos)
- CHD Intervenes on Behalf of Residents in Belmar, NJ To Fight Verizon 5G Towers on Jersey Shore
- How to fight any passion
- Pr. Serghei Baranov – Cum să te lupți împotriva oricărei patimi
- The Catacomb Church (1991)
- Movie: "Men of Anjolos" (1997) - An Islamic Movie on the Life of the Seven Youths of Ephesus
- The story of a repentant Sergian Priest!
- A brutal crush and a dark Ecclesiastical secret!
- Tortured for Orthodoxy: concerning Mother Joanna (†1998)
- The Bitten Apple of Apple Inc. (Metr. Hierotheos of Nafpaktos)
- 41 Testimonies: on Sergianism and the "ecclesial" status of the Soviet Church
- Hymn of love
- Imnul iubirii
- The Eternal Day
- Follow Me
- I will give you rest
- Single Mind, Simple Life – Gospel for the Third Sunday of Matthew
- Save your soul with fear of God
- Enduring skillfully
- Rocker Roy Gallagher Concert in Athens in 1981 (And the Ticket of Orthodox Theologian Panagiotis Nellas)
- Maria Menounos Fulfills a Dream By Visiting the Tomb of Saint Nektarios
- Abbess Theonymphi, Who Was Once a Famous Greek Singer, Has Reposed
- Orthodoxy is unique
- Unicitatea Ortodoxiei
- Saint Siluan Athonite described by Metropolitan Anthony Bloom
Cele mai citite
- Să învățăm să iubim
- Clark Carlton: Modernity considers sub-natural existence the sumit of human progress
- Dostoevsky for Parents and Children: (IV) Merchant Skotoboinikov's Story
- O mica problema de retorica
- 101 carti de necitit intr-o viata
- O stire: moartea presei.
- Alternativa Nicusor Dan. Nula
- Totalitarism homosexual
- Cu ochii larg închiși
- Evolutionism pe intelesul tuturor
Mâncătorul de oameni | ![]() | ![]() | ![]() |
Critica de film |
Scris de Ninel Ganea |
Vineri, 02 Iunie 2017 22:46 |
Werne Lawrence Krauss, de pildă, unul dintre cosmologiștii intervievați de Herzog, discută tranșant despre dispariția persoanelor în universul virtual. Internetul, spune el, a fost gândit astfel încât indivizii să interacționeze unii cu alții, fără ca identitatea lor să conteze în vreun fel. ”În trecut persoana cu care discutai era la fel de importantă, cel puțin, ca mesajul pe care îl aveai de transmis. În epoca internetului persoana a devenit lipsită de importanță”, susține Krauss. Dincolo de ecran, poate fi oricine, chiar și un robot care tastează. Krauss se ferește de predicții, cu toate că nu îi este greu să anticipeze un viitor în care copiii nu vor mai avea prieteni umani. Și nu își poate ascunde groaza pentru un astfel de scenariu, chiar dacă omul de știință din el încearcă să o camufleze. În interviurile date pe marginea filmului, Herzog comentează, la rândul său, evanescența persoanei. El amintește cazul industriei modei, care trebuie să se adapteze la tendința de autoreprezentare permanentă prin Facebook. Nu mai contează aproape deloc ceea ce porți la un eveniment. Relevantă devine, în primul rând, imaginea pe care o pui cu tine, pe Facebook, de la evenimentul respectiv. Deși nu este realizat de un jurnalist presupus obectiv, „Lo and Behold, Reveries of the Connected World” dă cuvântul atât unor detractori ai noilor tehnologii, cât mai ales avocaților, susținătorilor și vizionarilor. Iar aici te izbește direct, în plin, o senzație neplăcută. Cu doar câteva mici excepții (Elon Musk, de exemplu, un personaj, se pare, suficient de straniu, încât să-și ascundă entuziasemele, „nu-mi aduc aminte decât coșmarurile, visele frumoase nu mi le amintesc”) aproape toți cei aflați în tabăra prointernet au niște zâmbete nefirești, o veselie nepotrivită, o privire fixă și înfricoșător de optimistă în viitor. Pentru ei viitorul nu are secrete, nu are nebuloase, penumbre și, mai ales, nu are loc pentru oameni. Un tânăr cercetător indian de la Carnegie Mellon ”antrenează” o echipă de fotbal formată din roboți pentru a putea să învingă campioana mondială din anul 2050. Un altul, Sebastain Thrun, fondatorul Udacity și un inovator Google în domeniul mașinilor care se conduc singure, este absolut convins că mașinile ”performează” aproape întotdeauna mai bine decât oamenii. ”Când o mașină face o greșeală, toate celelalte mașini vor ști despre acest lucru, inclusiv toate mașinile nenăscute încă”, spune Thurn. În viziunea sa, avantajul nu se limitează nicidecum doar la automobile, ci privește întreaga inteligență artificială. Confruntat cu o astfel de credință, Herzog remarcă ingenuu că mașinile nu se pot îndrăgosti, precum o fac oamenii. Replica omului de știință, în prezent la Stanford, „Și ar fi oare util pentru mașini să se îndrăgostească? Am vrea oare să avem mașini exact ca oamenii? ”, dă seama despre un reducționism și utilitarism înfiorător. Potrivit lui Thurn, motivul pentru care nu am dori ca mașinile să fie ca oamenii, adică, de pildă, să fie capabili se îndrăgostească, ține de o scădere a eficienței. Doar pentru a mai tempera ceva din frenezia iubitorilor de inteligență artificială, putem să amintim, fără să insistăm, pe urmele furnizate de exemplul unui prieten, că încă nu avem măcar un program cât de cât acceptabil de traducere a unui text dintr-o limbă în alta... Și cel mai probabil nici nu îl vom avea vreodată. În aceeași ordine de idei, până și un cercetător în domeniul roboților remarcă diferența incredibilă dintre un gândac și cel mai avansat robot: „Poate evita pericolele, își poate găsi singur mâncarea, se poate reproduce singur”. Ca un corolar relevant în această discuție, nu e poate lipsit de importanță să amintim că un număr apreciabil de cercetători în domeniu, inclusiv dintre cei invervievați în film (Elon Musk, de pildă) sunt transumaniști pur-sânge. De altfel, proiectul lui Musk de a popula Marte, ca și adeziunea la escrocheria numită „schimbări climatice”, nu reprezintă altceva decât o prelungire a unor astfel de idei. Herzog glosează cu talent pe tema pericolelor derivate din internet, fără să pice în tezism. Într-una din cele mai relevante imagini ale filmului, un grup de călugări budiști tineri, aflați pe o peluză, sunt surprinși în timp ce tastează de zor pe telefoanele mobile. Twitterul pare a fi noul dumnezeu impersonal...nihilist Regizorul german decelează suficiente malformații provocate de mediul virtual, astfel încât meditația asupra internetului să capete o seriozitate filosofică. De la dependența patologică până la distrugerea relațiilor umane cele mai firești, onlineul nu se relevă nici pe departe a fi vreo nirvana neutră din punct de vedere antropologic. Ba mai mult, inclusiv câțiva dintre pionerii mișcării au serioase îndoieli legate de beneficiile sale. „Computerele și, într-un anumit sens, internetul sunt cei mai mari dușmani ai gândirii critice. Copiii se uită la numere în loc să privească idei și nu reușesc să înțeleagă concepte. Asta este o problemă”, mărturisește Leonard Kleinrock. Dacă luăm în considerare și ambiția întregului proiect de inteligență artificială, așa cum apare, de pildă, la Krauss, putem spune că Herzog ne furnizează suficientă muniție pentru o dezbatere metafizică. Mai ales că întrebările sale perpendiculare țintesc și problema conștiinței. Filmul nu oferă, însă, răspunsuri categorice sau rețete, dar pune suficiente probleme într-o modalitate foarte atrăgătoare pentru a trezi chiar și naturi mai letargice. În intervențiile sale private, regizorul german recomandă cititul cărților (în format fizic) drept antidot la euforia maniacală a internetului. Dar mai recomandă și să gătești mâcare de trei ori pe săptămână măcar, să cânți la un instrument și să călătorești cât mai mult pe jos. Nici pe departe cele mai proaste sfaturi cu putință. Ne putem da seama din aceste indicații cam ce se amputează în imersiunea virtuală și de ce internetul conduce la dispariția oamenilor.
|