Blogroll
- Remembrances for February - 2023
- Part 1 of Vera Sharav's Docu-Series "Never Again Is Now Global" Starts In 20 Mins: Parallels Between Nazis and NWO/Covid Tyranny From Survivors Of Holocaust
- Orthodox Survival Course, Class 73: Orthodoxy in America – Rendering Unto Caesar, Part II
- The Future of Food (Is Ours to Decide)
- Zacchaeus Sunday
- The Veneration of the Precious Chains of St. Peter the Apostle
- Zacchaeus
- The Apostle Peter's Miraculous Chains
- Concerning the New and Old Calendars
- Where does Humanistic Culture Lead?
- Episode 435 - The 6th Annual Fake News Awards
- Offsite Post: ‘The Tragedy of Brussels and the West’
- Interview 1783 - Latin America Preparing Regional Currency - #NewWorldNextWeek
- Webb Calls PV Pfizer Story "Hindenburg," But Video Contains Little or No Forensic Counter-Evidence
- Historic Win! District Court Judge Blocks Doctors Censorship Law in California
- How Much Can We Take? What Comes After The Project Veritas Video With Pfizer Man?
- Was Jordon Trishton Walker a Pfizer Executive?
- Judge Rules Police Bodycam Footage In Paul Pelosi Incident Must Be Released
- Project Veritas Bombshell Is Here; Strangest Video EVER: Pfizer Exec In Valley Girl Accent Says Their Business Model Is To "Mutate" "Covid" Themselves And Create "Vaccines" For Each "Strain"
- How can you believe?
- Cum puteți voi să credeți?
- Interview 1782 - James Corbett on The Missing Link
- Rage Against the War Machine - #SolutionsWatch
- Offsite Post: ‘Will the Red Wave Actually Demolish Any Blue Institutions?’
- Who is Behind the Great Food Reset?
- New Southern Poems
- Offsite Post: ‘From the Day of Roe to the Day of Annunciation’
- "Saint Paisios - From Farasa to Heaven" (Links to the Nine Episodes of the First Season)
- The only life worth living
- Offsite Post: ‘Weaponizing Holidays in the Culture War’
- In Thy light shall we see light
- BREAKING: CHD Defeats NY State Healthcare Workers COVID Mandate!
- The circumcision of the heart
- CHD Files Appeal in the 3rd Circuit Challenging Rutgers University’s Vaccine Mandate
- Robert F. Kennedy, Jr. Files Antitrust Lawsuit Against Legacy Media for Efforts to Exclude Rivals From Internet Platforms
- Taking On Big Pharma- Dr. Charles Bennett’s Battle
- A Poem by Patti Smith for Orthodox Christmas
- Fired Workers and Advocates to Rally to Educate Legislators in Albany NY
- Let us live in hope
- And I meditated on Thy commandments, which I have greatly loved
- The Beggar Boy at Christ's Christmas Tree (Feodor Dostoevsky)
- Christianity and Socialism (Hieromartyr Hilarion Troitsky)
- The Girl Mouse Seeks a Groom (A Fairy Tale by Photios Kontoglou)
- St. Basil of Kineshma (†1945): The story of a schismatic who approached the Holy Chalice
- Marriage or monasticism Elder Sofian Boghiu
- Căsătorie sau călugărie Părintele Sofian Boghiu
- 41 Saints: on Sergianism and the "ecclesial" status of the Soviet Church
- The Life and Sufferings of Igumen John Seletsky (†1971)
- Do not despair! Elder Rafail Noica
- Nu deznădăjduiți! Părintele Rafail Noica
- 3 Greek Elders: on Sergianism and the Catacomb Church
- The Poet and the Saint: The Trek of Nicolas Calas to Mount Athos and his Meeting with Saint Daniel of Katounakia
- A Life of the Catacomb Hermit St. Victor of Aksai Gorge (†1937)
- The Sergianist Schism of 1927 - (Texts from old Jordanville and Platina)
- Testimonies on Love
- Mărturii despre iubire
- How to be happy every day
- Cum să fim fericiți în fiecare zi
- THE BURNING BUSH Archimandrite Roman Braga (†2015)
- RUGUL APRINS Arhimandrit Roman Braga (†2015)
Cele mai citite
- Să învățăm să iubim
- Clark Carlton: Modernity considers sub-natural existence the sumit of human progress
- O mica problema de retorica
- 101 carti de necitit intr-o viata
- O stire: moartea presei.
- Alternativa Nicusor Dan. Nula
- Totalitarism homosexual
- Cu ochii larg închiși
- Evolutionism pe intelesul tuturor
- Cel mai reușit produs al sistemului corupt
Zorba nihilistul | ![]() | ![]() | ![]() |
Critica de film |
Scris de Ninel Ganea |
Luni, 25 Septembrie 2017 20:20 |
Revăzute astăzi, mai degrabă întâmplător și din motive personale, multe dintre aceste producții mi se înfățișează de-a dreptul vătămătoare, teziste și caricaturale. Cu un efort întins pe perioada câtorva zile am reușit să termin filmul „Zorba Grecul”. Caracterizările pe care le aveam erau ditirambice. Știam de interpretarea „monumentală” a lui Anthony Quinn, catastrofa economică și dansul dionisiac din final le cunoșteam prea bine din secvențele repetate îndelung la televiziune, iar mai recent observasem cartea pe tarabele librăriilor. Dar de film nu îmi aduceam aminte mai nimic precis. Povestea se învârte personajului principal Zorba, un miner rătăcitor, plin de vitalitate, iubitor de femei și băutură , dornic să-l ajute pe un scriitor englez să-și pună în valoare o proprietate minieră din Creta și să înțeleagă viața. Firul epic, irelevant în bună măsură, este doar un pretext pentru a ne fi decelate viziunea despre lume a lui Zorba, prin opoziție cu cea a intelectualului britanic și, mai ales, a lumii tradiționale din Grecia. Odată înțeleasă această perspectivă auctorială, realizezi imediat că avem de-a face propriu-zis cu un pamflet, în care fiecare trăsătură identitară este mutilată, deformată și ridiculizată într-o veritabilă reintrepretare gnostică. Nikos Kazantzakis, autorul romanului care a stat la bază filmului, a fost de altfel acuzat de gnosticim după publicarea cărții „Ultima ispită a lui Hristos”. În „Zorba” nu mai avem teme exclusiv gnostice, deși nici acestea nu lipsesc, dar întreaga lectură și interpretare a filmului, care mai temperează unele asperități ale cărți, este o inversiune gnostică. Cu alte cuvinte, pe de o parte, afemeiatul și bețivul Zorba, nebunul satului și o târfă pensionată culeg elogiile autorului, în timp ce blamul pică fără discriminare pe membrii comunității tradiționale și pe Biserică. Între aceste două alternative maniheiste, oscilează intelectualul englez Basil, dezamăgit în prealabil de nihilismul contemplativ budist, doar pentru ca la final să plonjeze în brațele nihilismului pasional încarnat de Zorba. Din film nu lipsesc blasfemiile, ba chiar prisosesc. În fața refuzului lui Basil de a o asalta emoțional, vorba vine, pe atrăgătoarea văduvă din sat, filosoful de tavernă Zorba aduce următorul argument: „Dacă Dumnezeu ar fi făcut ca tine, nu am mai fi sărbătorit Crăciunul. El nu s-a dus la biserică, s-a dus la Maria. Și așa s-a născut Hristos”.
Apoi, logodna artificială dintre Zorba și prostituata fanată are loc nu în Biserică, ci în natură, fără niciun fel de preot în decor. „Nu mă deranjează. Dumnezeu ne vede (...) chiar mai bine afară decât înăuntru”, spune același oracol din film, făcând trimitere desigur la înăuntrul din Biserică. Prezența unor impietăți nu-l împiedică pe regizor (susținut de text) să evite caricaturizările preoților și călugărilor, văzuți drept primitivi superstițioși, ușor de corupt cu vin și de speriat cu tertipuri copilărești. Asta când nu iau postură de talibani pravoslavnici și refuză să-i îngroape pe catolicii, pe motiv că își fac cruce cu patru degete. Și uite așa află privitorul cum stă treaba cu filoque... Lângă Biserică e musai să fie pusă la stâlpul infamiei și comunitatea locală, cu tot rezervorul ei de cutume și tradiții. Bărbații, când nu omoară în piața publică femei singure care au călcat strâmb, visează la ele, le fac farse stupide și așteaptă să le necinstească. Femeile satului sunt niște monștrii coborâți din tablourile lui Goya, demoni care stau la capătul bolnavului pentru a-i robi tot avutul, încă dinainte de a-și da obștescul sfârșit. Moartea unui venetic e prilej de bucurie, tarafuri și pahare închinate pentru sufletul celui mort, a cărui casă tocmai a fost vandalizată iar trupul profanat. Satul îi împinge pe oameni să facă lucruri condamnabile, dar același lucru se întâmplă cu comunitatea mai largă, cu țara. Chestionat de englez cu privire la sentimentele sale față de patrie, minerul-filosof se dezlănțuie într-o tiradă: „Am omorât, am ars sate și am siluit femei. De ce? Pentru că erau turci și bulgari. Așa de prost am fost. Acum mă uit la un om și spun „E bun. E rău.” Ce îmi pasă mie dacă e grec sau turc?”. Relativismul cultural nu se limitează doar la a șterge diferențele etnice și merge mai departe spre nihilismul total, care exprimă poziția fundamentală a personajului. „Pe măsură ce îmbătrânesc, jur că nu mă mai interesează asta. Bun, rău, care este diferența? Țoți sfârșim la fel”. Bineînțeles că negativismul lui Zorba ia forma unei afirmări plenare a vieții. (Aduceți-vă aminte că suntem într-o narațiune gnostică, iar albul e negru, nebunul e înțelept, iar moartea e viața). Cum se manifestă această „bucurie” de a trăi? Simplu. „Să trăiești înseamnă să-ți deschei cureaua și să cauți belele”. Alte recomandări existențiale? „Un om are nevoie de un pic de nebunie sau altfel...Sau altfel? Nu are curajul să rupă lanțul și să fie liber”. Sună banal doar pentru că ne-am obișnuit într-o asemenea măsură cu un astfel de repertoriu sapiențial astfel încât singurul lucru care ne șochează, la o adică, este cumințenia sfatului. Doarun pic de nebunie? Să fim serioși... Toată aventura comună a lui Zorba și a lui Basil, întreprinderea lor comercială, este o prăbușire de proporții, moment simbolic, probabil, pentru anihilarea mai de anvergură proiectată în film. Nu rămâne nimic în urmă, se duce totul de râpă, fiecare urmează să o ia hoinar pe drumul lui, dar ce mai contează... A fost „un dezastru splendid” iar satisfacția de a-i vedea în special pe călugări cum fug speriați de prăbușirea instalației pare că a meritat orice efort. Mai puțin acela de a pierde vreo două ore pentru a urmări filmul. |