Blogroll
- Offsite Post: ‘Industrialism and the Breakup of the Family’
- My Path to the Austrian School of Economics
- Democracy Is Coercive, No Matter What "Civic Republicans" Say
- Power of Siberia, Chinese Fondleslabs, Artificial Wombs – New World Next Week
- America’s Arms Sales Addiction
- ICC Holds Hearing on Afghanistan War Crimes, Including US Torture
- Iraq Daily Roundup: Three Killed; Militia Infiltrates Protests
- Remembrances for December
- We Don't Need Sunday "Blue Laws"
- The Benefits of Free Trade Are Canceled Out by Domestic Interventionism
- Interview 1499 – New World Next Week with James Evan Pilato
- What Did #ExxonKnew and When Did They Knew It? – QFC
- Iraq Daily Roundup: Six Killed; Najaf Police Release Casualty Figures
- Moral Injury and America’s Endless Conflicts
- A Regrettable Holiday
- What Did #ExxonKnew and When Did They Knew It? – Question For Corbett #048
- The End of the World Will Bore You to Tears – #PropagandaWatch
- Happy Feast! - for the Saints of November
- What a Southerner Thinks of Thanksgiving Day
- The Selectively Closed Eye of Sauron
- Paradox. Se ieftinesc legile în România în pofida faptului că Monitorul Oficial a rămas ...
- Premieră: România a importat în martie mai mult gaz rusesc din Ungaria decât pe ruta ...
- Efectele politicii de subvenționare a consumului și descurajare a producției. ...
- Transgaz nu a efectuat nicio analiză cu privire la suficiența capacităților de import pe ...
- România și-a dublat importurile și și-a înjumătățit exporturile de electricitate, ...
Cele mai citite
- O mica problema de retorica
- Alternativa Nicusor Dan. Nula
- 101 carti de necitit intr-o viata
- O stire: moartea presei.
- Totalitarism homosexual
- Evolutionism pe intelesul tuturor
- Cel mai reușit produs al sistemului corupt
- Clark Carlton: Modernity considers sub-natural existence the sumit of human progress
- Cu ochii larg închiși
- Agenda 21 pentru o sclavie durabila
Publicitarul și comunismul | ![]() | ![]() | ![]() |
Polemici |
Scris de Ninel Ganea |
Vineri, 02 Septembrie 2016 07:39 |
În fapt, probabil că nici nu era nevoie de eforturi analitice speciale pentru a descoperi că problema trecutului comunist (cu victime reale, cu morți și destine zdrobite) nu mai interesează aproape pe nimeni, ba, mai mult, a redevenit o idee frecventabilă prin cercurile mai mult sau mai puțin avangardiste. Relicvele comuniste arhitecturale, comerciale sau artistice sunt recuperate cu aplomb de activiștii hip, dar relația de amor dintre nonconformiștii de serviciu ai umanității și Metropolis nu se limitează la simple remixuri ale unor teme și șlagăre comuniste. La un nivel superficial, cine vrea să vadă angajamentul creativului local pentru libertate(a de exprimare) nu are mai mult de făcut decât să arunce un ochi pe o scrisoare colectivă de protest și șantaj față de îndrăzneala unui coleg de breaslă de a semna o petiție publică incorectă politic. La nivel istoric, publicitatea a fost legată inextricabil de proiecte de inginerie socială pe scară largă. Numele cel mai proeminent rămâne, chiar și după un secol, cel al lui Edward Bernays, fondatorul relațiilor publice și omul responsabil în parte, printre multe altele, pentru transformarea femeilor în fumătoare dezinhibate. Episodul “Torțele libertății” este definitoriu în a înțelege strategiile de manipulare și subjugare a femeii, iar comentariul lui Bernays din Memorii rezumă succint o întreagă industrie. “Am învățat că obiceiuri milenare pot fi distruse printr-un recurs dramatic, diseminat prin rețelele media”. Bineînțeles că Bernays nu a fost singurul titan al publicității implicat, contra cost, în proiecte de inginerie socială. John B. Watson, de formație psiholog behaviorist, era, dintr-un anumit punct de vedere, candidatul perfect pentru un post într-o agenție de pe Maddison Avenue, iar cariera sa impresionantă în domeniu dă mărturie, pe lângă aptitudinile sale, de presupozițiile mecaniciste cu care operează publicitatea. Cu o încredere debordantă în metodele științifice și cu, ceea ce credea el, o cheie universală pentru înțelegerea naturii umane, Watson și-a pus la bătaie cu mult success talentele de inginer social. Pe scurt, idea sa măreață a fost de a lega dorința sexuală, ca reflex condiționat, de aproape orice produs pentru a-i impulsiona vânzările. Astăzi pare o idee banală, însă doar pentru că între timp ne-am obișnuit cu ea. Totuși, argumentul decisiv împotriva publicității provine din antropologia tradițională. În esență, el afirmă că publicitatea nu reprezintă altceva decât un efort considerabil, bazat pe exploatarea și augmentarea patimilor, de a schimba comportamentul uman în direcția dorită de programatori amorali. Publicitarul sincer nu ar nega asta. Potrivit lui Bernays, de pildă, “mintea grupului nu gândește în sensul strict al termenului. În locul gândirii are impulsuri, obiceiuri și emoții”. Iar toată publicitatea țintește exact aceste “impulsuri, obiceiuri și emoții”. Viziunea lui Bernays asupra naturii umane era mai întunecată și mai deterministă, chiar și decât o versiune apuseană de antropologie, în pofida punctelor comune. Viziunea tradiționalistă diferă în multe puncte, cel mai important fiind acela că admite Căderea și nu concepe omul în afara relației cu Dumnezu. Dar admite, de la Augustin încoace, măcar, că omul are atâția stăpâni câte patimi are. Iar aici Bernays&co subscriu fără niciun fel de ezitare. Unde, totuși, publicitarul hardcore nu ar fi de acord este în a-i acorda omului vreo libertate de a ieși de sub domnia patimilor. Așa că de aici încolo ispita comunistă survine firesc și, întrucâtva, necesar, oarecum asemănător cu scenariul sugerat de Marele Inchizitor. Dacă oamenii sunt incapabili de a se guverna singuri (mai ales publicitarii, dacă ne uităm la anumite mărturii), fiind la cheremul poftelor cele mai de jos, o guvernare totalitară se impune natural în logica aceasta a lucrurilor. Acestea fiind spuse, nu trebuie să ne închipuim acum că orice radical care pierde vremea prin subsoluri și mansarde derulează argumente și scenarii a la Bernays, deși Dostoievski ne-a avertizat încă din sec XIX să nu subestimăm omul din subterană. O explicație mai probabilă și circumstanțială pentru efervescența locală a unor reclame “comuniste” este dată de spiritul vremurilor, în fața căruia publicitarul nonconformist, chiar dacă presupunem prin absurd că nu ar vrea, este nevoit să se încline. Iar spiritul vremurilor, după cum poate observa orice individ conformist cu Tradiția, face din ce în ce mai des cu ochiul comunismului, chiar dacă acesta nu apare sub numele de scenă sub care bunicii și părinții noștri au avut nefericirea să-l cunoască.
|