Blogroll
- To Fulfill the Will of God Is Very Easy
- Types of Religious Lives
- Protodeacon Eugene Kallaur
- Kiev Caves Lavra
- TRUMP INDICTMENT: America Long Since Infiltrated, Undermined, Attacked and Gaslit, Now Thrown In Back Of Car Trunk Blindfolded. "The Bill of Rights is GONE." Glenn Beck
- Remembrances for April - 2023
- Interview 1796 - The "Population Bomb" Was A Dud - #NewWorldNextWeek
- Nashville Shooting Becomes Gateway To "Militant Trans Movement," Claiming "Backlash" As Hidden Hand Seeks To Foment Revolutionary Violence Toward Transhumanist Takeover
- RFK, Jr. Calls on DOT Secretary Buttigieg to Investigate Spike in Airline Near-Misses Caused by Pilot Health Emergencies
- What Is CIRS? A Partial Diagnosis After a Lifetime Of Struggle, A Possible Breakthrough, And A Full Disclosure
- V Lent Wednesday – Esaias 41: 4-14
- Cloaked in Faith and Humility
- Our Profound Disrespect Of The Importance of Water For Health—Not Quantity, Quality
- Come Hear Dave Rasnick and I On Caravan To Midnight Tonight at 10 pm EDT
- Finding Mental Health - #SolutionsWatch
- Offsite Post: ‘Will the Ukraine War Subvert the Antichristian Western Elite?’
- Something Is VERY Wrong With The East Palestine Narrative—By Eric Coppolino
- Class Action Lawsuit Against Biden Admin et al. Alleging Collusion to Suppress Free Speech
- V Lent Monday – Esaias 37:33 – 38:6
- Interview 1795 - James Corbett on The Nature of False Flags
- Dissent Into Madness: Projections of the Psychopaths
- The Path of True Christian Life
- FLASHBACK: NGOs Are The Deep State's Trojan Horses (2018)
- CHD Responds to Significant Increase in Autism Prevalence: 1 in 36 Children
- IV Lent Friday – Esaias 29: 13-23
- ‘March 25th’
- Interview 1794 - The eLibrary is on eFire - #NewWorldNextWeek
- IV Lent Thursday – Esaias 28: 14-22
- Saint Siluan Athonite described by Metropolitan Anthony Bloom
- Sfântul Siluan Athonitul descris de IPS Antonie Bloom
- IV Lent Wednesday – Esaias 26:21 – 27:9
- IV Lent Tuesday – Esaias 25: 1-9
- Offsite Post: ‘The Western Constitutional Model Is Driving Instability in the World’
- St. Victor of Glazov: We are called to obedience, not to spiritual suicide!
- ‘The Sad but Hopeful Tale of a Reformed Irishman’
- Offsite Post: ‘Saint Michael and the South’
- Movie Trailer: "Diakos - The Hero Martyr" (2023) Highlights the Life and Martyrdom of the Greek Revolutionary Athanasios Diakos
- CHD and California Community Groups File Lawsuit Challenging Los Angeles County Over New Wireless Antenna Ordinances
- DEADLINE EXTENDED – Action Alert: Demand the FCC Recognize Electromagnetic Sensitivity (EMS) and Prioritize #FiberFirst
- Children’s Health Defense Responds to Appellate Court Staying COVID Vaccine Mandate for New York State Health Care Workers
- How can you believe?
- Cum puteți voi să credeți?
- "Saint Paisios - From Farasa to Heaven" (Links to the Nine Episodes of the First Season)
- A Poem by Patti Smith for Orthodox Christmas
- The Beggar Boy at Christ's Christmas Tree (Feodor Dostoevsky)
- Christianity and Socialism (Hieromartyr Hilarion Troitsky)
- The Girl Mouse Seeks a Groom (A Fairy Tale by Photios Kontoglou)
- St. Basil of Kineshma (†1945): The story of a schismatic who approached the Holy Chalice
- Marriage or monasticism Elder Sofian Boghiu
- Căsătorie sau călugărie Părintele Sofian Boghiu
- 41 Saints: on Sergianism and the "ecclesial" status of the Soviet Church
- The Life and Sufferings of Igumen John Seletsky (†1971)
- Do not despair! Elder Rafail Noica
- Nu deznădăjduiți! Părintele Rafail Noica
- 3 Greek Elders: on Sergianism and the Catacomb Church
- A Life of the Catacomb Hermit St. Victor of Aksai Gorge (†1937)
- Testimonies on Love
- Mărturii despre iubire
- How to be happy every day
- Cum să fim fericiți în fiecare zi
Cele mai citite
- Să învățăm să iubim
- Clark Carlton: Modernity considers sub-natural existence the sumit of human progress
- O mica problema de retorica
- 101 carti de necitit intr-o viata
- O stire: moartea presei.
- Alternativa Nicusor Dan. Nula
- Totalitarism homosexual
- Dostoevsky for Parents and Children: (IV) Merchant Skotoboinikov's Story
- Cu ochii larg închiși
- Evolutionism pe intelesul tuturor
Publicitarul și comunismul | ![]() | ![]() | ![]() |
Polemici |
Scris de Ninel Ganea |
Vineri, 02 Septembrie 2016 07:39 |
În fapt, probabil că nici nu era nevoie de eforturi analitice speciale pentru a descoperi că problema trecutului comunist (cu victime reale, cu morți și destine zdrobite) nu mai interesează aproape pe nimeni, ba, mai mult, a redevenit o idee frecventabilă prin cercurile mai mult sau mai puțin avangardiste. Relicvele comuniste arhitecturale, comerciale sau artistice sunt recuperate cu aplomb de activiștii hip, dar relația de amor dintre nonconformiștii de serviciu ai umanității și Metropolis nu se limitează la simple remixuri ale unor teme și șlagăre comuniste. La un nivel superficial, cine vrea să vadă angajamentul creativului local pentru libertate(a de exprimare) nu are mai mult de făcut decât să arunce un ochi pe o scrisoare colectivă de protest și șantaj față de îndrăzneala unui coleg de breaslă de a semna o petiție publică incorectă politic. La nivel istoric, publicitatea a fost legată inextricabil de proiecte de inginerie socială pe scară largă. Numele cel mai proeminent rămâne, chiar și după un secol, cel al lui Edward Bernays, fondatorul relațiilor publice și omul responsabil în parte, printre multe altele, pentru transformarea femeilor în fumătoare dezinhibate. Episodul “Torțele libertății” este definitoriu în a înțelege strategiile de manipulare și subjugare a femeii, iar comentariul lui Bernays din Memorii rezumă succint o întreagă industrie. “Am învățat că obiceiuri milenare pot fi distruse printr-un recurs dramatic, diseminat prin rețelele media”. Bineînțeles că Bernays nu a fost singurul titan al publicității implicat, contra cost, în proiecte de inginerie socială. John B. Watson, de formație psiholog behaviorist, era, dintr-un anumit punct de vedere, candidatul perfect pentru un post într-o agenție de pe Maddison Avenue, iar cariera sa impresionantă în domeniu dă mărturie, pe lângă aptitudinile sale, de presupozițiile mecaniciste cu care operează publicitatea. Cu o încredere debordantă în metodele științifice și cu, ceea ce credea el, o cheie universală pentru înțelegerea naturii umane, Watson și-a pus la bătaie cu mult success talentele de inginer social. Pe scurt, idea sa măreață a fost de a lega dorința sexuală, ca reflex condiționat, de aproape orice produs pentru a-i impulsiona vânzările. Astăzi pare o idee banală, însă doar pentru că între timp ne-am obișnuit cu ea. Totuși, argumentul decisiv împotriva publicității provine din antropologia tradițională. În esență, el afirmă că publicitatea nu reprezintă altceva decât un efort considerabil, bazat pe exploatarea și augmentarea patimilor, de a schimba comportamentul uman în direcția dorită de programatori amorali. Publicitarul sincer nu ar nega asta. Potrivit lui Bernays, de pildă, “mintea grupului nu gândește în sensul strict al termenului. În locul gândirii are impulsuri, obiceiuri și emoții”. Iar toată publicitatea țintește exact aceste “impulsuri, obiceiuri și emoții”. Viziunea lui Bernays asupra naturii umane era mai întunecată și mai deterministă, chiar și decât o versiune apuseană de antropologie, în pofida punctelor comune. Viziunea tradiționalistă diferă în multe puncte, cel mai important fiind acela că admite Căderea și nu concepe omul în afara relației cu Dumnezu. Dar admite, de la Augustin încoace, măcar, că omul are atâția stăpâni câte patimi are. Iar aici Bernays&co subscriu fără niciun fel de ezitare. Unde, totuși, publicitarul hardcore nu ar fi de acord este în a-i acorda omului vreo libertate de a ieși de sub domnia patimilor. Așa că de aici încolo ispita comunistă survine firesc și, întrucâtva, necesar, oarecum asemănător cu scenariul sugerat de Marele Inchizitor. Dacă oamenii sunt incapabili de a se guverna singuri (mai ales publicitarii, dacă ne uităm la anumite mărturii), fiind la cheremul poftelor cele mai de jos, o guvernare totalitară se impune natural în logica aceasta a lucrurilor. Acestea fiind spuse, nu trebuie să ne închipuim acum că orice radical care pierde vremea prin subsoluri și mansarde derulează argumente și scenarii a la Bernays, deși Dostoievski ne-a avertizat încă din sec XIX să nu subestimăm omul din subterană. O explicație mai probabilă și circumstanțială pentru efervescența locală a unor reclame “comuniste” este dată de spiritul vremurilor, în fața căruia publicitarul nonconformist, chiar dacă presupunem prin absurd că nu ar vrea, este nevoit să se încline. Iar spiritul vremurilor, după cum poate observa orice individ conformist cu Tradiția, face din ce în ce mai des cu ochiul comunismului, chiar dacă acesta nu apare sub numele de scenă sub care bunicii și părinții noștri au avut nefericirea să-l cunoască.
|