Blogroll
- Advent Calendar Dec 7: "Sami Reindeer Herders" Canadian Documentary From 1970s
- Advent Calendar, Dec. 7
- Interview 1854 - Players Cyberpunked By PlayStation - #NewWorldNextWeek
- Advent Calendar, December 6: "The Squirrels And Me." She Moved To Northern Sweden To Become A Wildlife Photographer
- Reiner Fuellmich's Wife Inka Tearfully Reveals Harsh Conditions in Prison: No Warm Clothes, Nothing To Do, No Private Phone Time, No Freedom To Discuss His Case: "They Will Never Break Him."
- Community Gardens - #SolutionsWatch
- How To Have Manners In The Apocalypse, And Why (Donkey Hody's School Of Courtesy)
- The Melody of Faith: Singing the Creed in Orthodox Liturgy
- To Friends Behind A Frontier
- Offsite Post: ‘Rights or Self-Sacrifice?’
- Upcoming Speaker Event - Father Zechariah Lynch
- Conspiracy Theory (1997) - FLNWO #43
- Robert F. Kennedy Jr., Children’s Health Defense Publish Groundbreaking New Book, ‘The Wuhan Cover-Up’
- The House of God
- The Entrance of the Theotokos into the Temple
- December Open Thread (2023)
- St. Basil the Great - Sermon to the Rich
- On the Nativity Fast – the Preparation of the Soul
- What is the Meaning of Life?
- Meet Henry Kissinger (2009)
- Offsite Post: ‘Advice for the Exiles’
- Interview 1853 - Right Wing Rising? - #NewWorldNextWeek
- Remembrances for December – 2023
- Offsite Post: ‘Orthodoxy in Bayou Land’
- Navigating Life’s Storms: Father Fyodor Konyukhov’s Five Spiritual Signposts
- Best 105 Ideas for Christmas Presents 2023
- Offsite Post: ‘Riches to Rags’
- Offsite Post: ‘The Good Shepherd Solution’
- Children’s Health Defense Statement on War and Children
- Robert F. Kennedy Jr. Receives the Defender Award from Children’s Health Defense
- Children’s Health Defense Launches ‘Reform Pharma’ to Restore Healthcare Integrity
- The Birth of New Iconography: A Tale of One Icon
- Archbishop in the Basement: St John (Pommers) of Riga
- How to Become an Orthodox Priest
- Children’s Health Defense Claims Victory as New York Supreme Court Upholds Ruling to Rescind COVID Vaccine Mandates for Healthcare Workers
- Federal Court Grants Injunction Against CISA in Historic Censorship Case Expected to Head to Supreme Court
- Artificial Intelligence as Artificial Brilliance (Metr. Hierotheos of Nafpaktos)
- How to fight any passion
- Pr. Serghei Baranov – Cum să te lupți împotriva oricărei patimi
- The Catacomb Church (1991)
- Movie: "Men of Anjolos" (1997) - An Islamic Movie on the Life of the Seven Youths of Ephesus
- The story of a repentant Sergian Priest!
- A brutal crush and a dark Ecclesiastical secret!
- Tortured for Orthodoxy: concerning Mother Joanna (†1998)
- The Bitten Apple of Apple Inc. (Metr. Hierotheos of Nafpaktos)
- 41 Testimonies: on Sergianism and the "ecclesial" status of the Soviet Church
- Hymn of love
- Imnul iubirii
- The Eternal Day
- Follow Me
- I will give you rest
- Single Mind, Simple Life – Gospel for the Third Sunday of Matthew
- Save your soul with fear of God
- Enduring skillfully
- Rocker Roy Gallagher Concert in Athens in 1981 (And the Ticket of Orthodox Theologian Panagiotis Nellas)
- Maria Menounos Fulfills a Dream By Visiting the Tomb of Saint Nektarios
- Abbess Theonymphi, Who Was Once a Famous Greek Singer, Has Reposed
- Orthodoxy is unique
- Unicitatea Ortodoxiei
- Saint Siluan Athonite described by Metropolitan Anthony Bloom
Cele mai citite
- Să învățăm să iubim
- Clark Carlton: Modernity considers sub-natural existence the sumit of human progress
- Dostoevsky for Parents and Children: (IV) Merchant Skotoboinikov's Story
- O mica problema de retorica
- 101 carti de necitit intr-o viata
- O stire: moartea presei.
- Alternativa Nicusor Dan. Nula
- Totalitarism homosexual
- Cu ochii larg închiși
- Evolutionism pe intelesul tuturor
Maeștri și ucenici | ![]() | ![]() | ![]() |
Polemici |
Scris de Ninel Ganea |
Joi, 06 Septembrie 2018 11:21 |
Excedați de această idee modernă, uităm că nu a existat niciun un artist semnificativ până în modernitate care să nu se fi format într-un atelier, sub comanda unui maestru. Marile figuri ale Renașterii sunt exemplele prin excelență. Leonardo da Vinci a intrat de la vârsta de 14 ani în atelierul lui Verocchio, considerat cel mai important pictor și sculptor al vremii sale, acolo unde s-au format și alți pictori remarcabili precum Domenico Ghirlandaio, Perugino sau Botticeli. La rândul lor aceștia au devenit maeștri și au format ucenici. La 13 ani în atelierul lui Ghirlandaio intra ca ucenic Michelangelo, care ulterior și-a desăvârșit formația de sculptor sub Bertoldo di Giovanni. Rafael a stat sub oblăduirea lui Perugino mai bine de patru ani, ajungând să picteze într-o manieră foarte apropiată de cea a maestrului său, pentru ca mai apoi să formeze și el viitori pictori, unii dintre ei foarte iluștri, ca Giulio Romano. Nici măcar personaje foarte dragi modernilor precum Caravaggio nu ies din acest tipar. La 13 ani a intrat ca ucenic la Simone Peterzano, care era un ucenic al lui Tițian. Munca în atelierul unui artist, care de cele mai multe ori era un bijutier, începea de jos. Învățăcelul trebuia să spele pensulele, să pregătească pânzele și culorile, și abia mai târziu să treacă la execuții simple. Era inevitabil și o școală morală, unde îți învățai locul în lume. Paideia orientată după un maestru nu funcționa doar în arte. Este suficient să ne gândim la triada filosofilor Socrate-Platon- Aristotel pentru a vedea importanța acestui model de educație. Însă niciunde nu i se vede mai bine relevanța ca în „știința științelor și arta artelor”: rugăciunea. Aproape fără excepție, marii sfinți au fost ucenici ai altor mari sfinți, formând un „lanț de aur” (Sf. Simeon Noul Teolog) prin care s-a transmis Sfânta Tradiție. Mănăstirea Optina și generațiile succesive de stareți, (de la Leonid și Macarie pâna la Nikon și Sebastian), unii dintre ei canonizați, este poate cea mai recentă ilustrare a continuității tradiției pe durata unui secol. Putem chiar vedea reflexiile puternice ale acestei ultime verigi din lanțul de aur în opera și viața părintelui Serafim Rose. Relația maestru-ucenic, învățarea din practică și din imitarea unui model viu, nu funcționează doar în artele înalte. Este binecunoscută butada „meseria se fură”. Ce pierdem adesea din vedere este că educația copiilor și practic întreaga organizare familială nu se făcea altfel. Nu existau, din fericire, nici manuale de parenting, nici volume despre „cum să-ți organizezi o viață fericită”. Copiii, de pildă, nu fac ce le spun părinții să facă, ci fac mai întotdeauna ce fac și părinții. Dacă părinții sunt absenți (la „job” sau altundeva) copiii vor face atunci exact ce văd la școală și la afterschool. Nu doar atât, dar și „instrucția” mamelor și gospodinelor se făcea prin ucenicia îndelungată pe lângă mame-gospodine. Din acest punct de vedere, dispariția artelor frumoase nu e decât un alt simptom, probabil nici măcar cel mai important, al prăbușirii cvasitotale a civilizației. Filosoful politic Patrick Deneen remarca într-un eseu recent că aproape nimeni nu mai știe să facă lucruri elementare și esențiale până acum o generație: să spună cât este ora uitându-se la cer, să construiască, să jupoaie și să tranșeze carnea, să cultive grădina, să gătească, să vâneze, să facă vin, să cânte la un instrument sau să cânte cântecele populare, să danseze, să știe poezie, să știe Scriptura, să coasă, să taie lemne, să caute ciuperci șamd. „Bunica mea putea să facă mai toate lucrurile acestea. Și după mai toate criteriile noastre, contemporanii noștri ar privi-o ca needucată sau ca pe cineva simplu, în pofida multitudinii și complexității lucrurilor pe care știa să le facă”, spune Deneen. Explicația acestui colaps trebuie pusă în primul rând prin dispariția ucenicilor: nu mai are cine să asculte. Ucenicia pe lângă un maestru presupunea ascultarea, tăierea voii proprii și lăsarea în mâinile celui mai înțelept sau mai desăvârșit. Într-o vreme în care copilul și tânărul sunt privilegiați deoarece se află pe treapta superioară a progresului și evoluției un astfel de raport nu își mai are rostul sau, și mai rău, se inversează. La un nivel filosofic, dispariția relației maestru-ucenic poate fi văzută și ca o consecință probabil neintenționată a preferinței moderne pentru „cunoașterea de tip că”, în defavoarea „cunoașterii de tip cum”. Modernitatea, începând cel puțin cu Descartes, a accentuat tipul de cunoaștere formalizabil și a exclus categoric cunoașterea practică, intuitivă, bazată pe tradiție. În context distincția poate părea pedantă, însă trebuie ținut cont că ideile au consecințe. Iar data următoare când ne vom întreba tipic de ce nu mai știe nimeni să picteze, să cânte, să spună o rugăciune, să facă o colivă sau să pună murături, răspunsul s-ar putea să aibă legătură cu astfel de distincții pedante. |