Blogroll
- Remembrances for February - 2023
- Part 1 of Vera Sharav's Docu-Series "Never Again Is Now Global" Starts In 20 Mins: Parallels Between Nazis and NWO/Covid Tyranny From Survivors Of Holocaust
- Orthodox Survival Course, Class 73: Orthodoxy in America – Rendering Unto Caesar, Part II
- The Future of Food (Is Ours to Decide)
- Zacchaeus Sunday
- The Veneration of the Precious Chains of St. Peter the Apostle
- Zacchaeus
- The Apostle Peter's Miraculous Chains
- Concerning the New and Old Calendars
- Where does Humanistic Culture Lead?
- Episode 435 - The 6th Annual Fake News Awards
- Offsite Post: ‘The Tragedy of Brussels and the West’
- Interview 1783 - Latin America Preparing Regional Currency - #NewWorldNextWeek
- Webb Calls PV Pfizer Story "Hindenburg," But Video Contains Little or No Forensic Counter-Evidence
- Historic Win! District Court Judge Blocks Doctors Censorship Law in California
- How Much Can We Take? What Comes After The Project Veritas Video With Pfizer Man?
- Was Jordon Trishton Walker a Pfizer Executive?
- Judge Rules Police Bodycam Footage In Paul Pelosi Incident Must Be Released
- Project Veritas Bombshell Is Here; Strangest Video EVER: Pfizer Exec In Valley Girl Accent Says Their Business Model Is To "Mutate" "Covid" Themselves And Create "Vaccines" For Each "Strain"
- How can you believe?
- Cum puteți voi să credeți?
- Interview 1782 - James Corbett on The Missing Link
- Rage Against the War Machine - #SolutionsWatch
- Offsite Post: ‘Will the Red Wave Actually Demolish Any Blue Institutions?’
- Who is Behind the Great Food Reset?
- New Southern Poems
- Offsite Post: ‘From the Day of Roe to the Day of Annunciation’
- "Saint Paisios - From Farasa to Heaven" (Links to the Nine Episodes of the First Season)
- The only life worth living
- Offsite Post: ‘Weaponizing Holidays in the Culture War’
- In Thy light shall we see light
- BREAKING: CHD Defeats NY State Healthcare Workers COVID Mandate!
- The circumcision of the heart
- CHD Files Appeal in the 3rd Circuit Challenging Rutgers University’s Vaccine Mandate
- Robert F. Kennedy, Jr. Files Antitrust Lawsuit Against Legacy Media for Efforts to Exclude Rivals From Internet Platforms
- Taking On Big Pharma- Dr. Charles Bennett’s Battle
- A Poem by Patti Smith for Orthodox Christmas
- Fired Workers and Advocates to Rally to Educate Legislators in Albany NY
- Let us live in hope
- And I meditated on Thy commandments, which I have greatly loved
- The Beggar Boy at Christ's Christmas Tree (Feodor Dostoevsky)
- Christianity and Socialism (Hieromartyr Hilarion Troitsky)
- The Girl Mouse Seeks a Groom (A Fairy Tale by Photios Kontoglou)
- St. Basil of Kineshma (†1945): The story of a schismatic who approached the Holy Chalice
- Marriage or monasticism Elder Sofian Boghiu
- Căsătorie sau călugărie Părintele Sofian Boghiu
- 41 Saints: on Sergianism and the "ecclesial" status of the Soviet Church
- The Life and Sufferings of Igumen John Seletsky (†1971)
- Do not despair! Elder Rafail Noica
- Nu deznădăjduiți! Părintele Rafail Noica
- 3 Greek Elders: on Sergianism and the Catacomb Church
- The Poet and the Saint: The Trek of Nicolas Calas to Mount Athos and his Meeting with Saint Daniel of Katounakia
- A Life of the Catacomb Hermit St. Victor of Aksai Gorge (†1937)
- The Sergianist Schism of 1927 - (Texts from old Jordanville and Platina)
- Testimonies on Love
- Mărturii despre iubire
- How to be happy every day
- Cum să fim fericiți în fiecare zi
- THE BURNING BUSH Archimandrite Roman Braga (†2015)
- RUGUL APRINS Arhimandrit Roman Braga (†2015)
Cele mai citite
- Să învățăm să iubim
- Clark Carlton: Modernity considers sub-natural existence the sumit of human progress
- O mica problema de retorica
- 101 carti de necitit intr-o viata
- O stire: moartea presei.
- Alternativa Nicusor Dan. Nula
- Totalitarism homosexual
- Cu ochii larg închiși
- Evolutionism pe intelesul tuturor
- Cel mai reușit produs al sistemului corupt
Hipsterismul tradiției | ![]() | ![]() | ![]() |
Polemici |
Scris de Ninel Ganea |
Joi, 23 Ianuarie 2020 12:33 |
Manifestările acestei întoarceri sunt variate, dar au drept constantă o redescoperire mai mult sau mai puțin de suprafață a obiceiurilor și porturilor locale. De la interesul pentru bluzele românești (avem chiar o zi a iei pe 24 iunie), la remixul unor piese folclorice pe beaturi de hip-hop cu tot succesul acestei muzici, trecând prin reinventarea caselor tradiționale românești sau preluarea unor vestimentații folclorice în colecții pret-a-porter, asistăm la un fenomen care, chiar dacă nu are o mare amploare statistică, are o relevanță simbolică. La prima vedere, mărturiile sunt plăcute și încurajatoare. Între o casă cu arhitectură neoromânească și o „vilă” cu termopane, plus alte accesorii moderne, alegerea nu pune probleme, mai ales într-un decor atât de șters cum este cel contemporan. Mai că și sunetele tradiționale, asortate cu versuri populare, pe beaturi, sunt, dacă ești strâns cu ușa, preferabile zgomotelor idioate care se califică drept muzică. Și în privința vestimentației poate fi odihnitor să privești piese populare care cad bine. Tradiția este folosită, în primul rând, datorită valorii ei estetice. Oamenii sesizează un frumos natural, care îi farmecă și care le permite să se deosebească de cei din jurul lor. Când totul devină modă străină (nu neapărat de peste hotare), impersonală și uniformizatoare, accesarea tradiției este ca o gură de aer proaspăt, trasă pe nerăsuflate. Rezervorul de frumos al tradiției este, în principiu, inepuizabil și nu trebuie decât să cauți pe îndelete pentru a găsi din abundență elementele unei culturi rurale înfloritoare și ofertante. Dar tradiția nu reprezintă decât în aparență doar un corp estetic; în realitate este cu mult mai mult decât atât. Tradiția este, printre altele, și cea care dă sens și așezare unei vieți. Când privești la o casă tradițională, de pildă, și nici măcar una de muzeu, toate lucrurile care o compun sunt integrate organic și au viață în ele, sunt legate unele de altele și totul este bine așa cum este. Nu vezi acolo nici elemente de decor transferate abrupt din alte spații, nici o grijă maniacală pentru ca locul să arate tradițional, adică genul de atenție și detaliu care respiră artificialitate și care este, deci, netradițional. Așadar, în tradiție lucrurile capătă o ordine și sunt făcute într-un anume fel deoarece acolo există o unitate a omului. Esteticul este unit cu eticul și duhovnicescul. Funcțiile omului acționează împreună, iar asta se vede la orice pas. În tradiție viața omului are continuiate și nu este jalonată de întrebările existențiale care definesc și amplifică absurdul omului modern. Deși mă îndoiesc că acesta este lucrul care îi atrage pe oamenii moderni, totuși nu pot să nu mă întreb dacă nu contribuie și asta cumva la fascinația tradiției. Vederea unui om așezat și împăcat cu sine și cu lumea din jur te poate mișca cel puțin la fel de mult ca o casă tradițională reușită. Am văzut recent un interviu cu un tânăr dintr-un cătun izolat de lume, de pe o culme din Apuseni, care fusese nevoit să renunțe la școală – terminase doar șapte clase – pentru a-și îngriji tatăl bolnav. Băiatul nu o ducea nici el grozav cu sănătatea – fusese operat pe inimă – dar privindu-l și auzindu-l vorbind cu acel firesc fără de emfaze ori ieremiade, pe care ți-l dă legătura cu o tradiție, fie ea și în bună măsură pierdută, puteam să-mi dau seama lesne că are ceva foarte bogat, pe care eu nu-l am dar pe care mi l-aș dori. Și cred că multă lume suspină astăzi după o viață care să aibă sens. Dar astfel de oameni care să întrupeze vieți cu sens sunt o rarite așa că tot ce mai rămâne sunt urmele lor estetice. În abstract, această căutare în tradiție a formulelor estetice poate genera o reînnoire mai adâncă, dar, în practică, lucrurile nu dobândesc o mare profunzime. Iar motivul principal îl reprezintă tocmai distrugerea operată de modernitate a unității interioare a omului, fragmentarea și sfârtecarea lui în diverse ipostaze separate. Doar în felul acesta se poate vorbi distinct de o estetică, etică șamd. care nu mai au nicio punte între ele. Astfel, de pildă, avem oameni care cultivă serios gustul pentru artele tradiționale, dar care altfel respiră, trăiesc și gândesc doar în atmosfera încărcată de miasme a modernității. Argumentul lor pentru tradiție se bazează pur și simplu pe un capriciu personal. Cuiva, de pildă, îi place tradiția românească, altuia îi place ultima modă occidentală, indiferent care o fi ea, iar între ele nu se poate face vreo comparație, deoarece fiecare trăiește așa cum îi place, iar alegerile omului sunt datul ultim. Pentru cei vechi, adevărul, binele și frumosul erau un tot pentru că omul era văzut ca un întreg. Filocalia, colecția de scrieri duhovnicești dedicată „sfintelor nevoințe ale desăvârșirii”, se traduce literal ca iubire de frumos. Până recent nu exista o izolare de laborator a „frumosului” care să poată fi extras și cultivat ca atare de sine stătător. Această pierdere a întregului tradițional iese în evidență destul de rapid la cei mai mulți căutători exclusiv ai frumosului local. Tocmai dezacordurile estetice trădează adesea absența unei viziuni a întregului. Uneori poți vedea o femeie de la oraș care merge la biserică îmbrăcată în port tradițional frumos dar încălțată pe tocuri înalte. Alteori vezi un băiat cu chimir și cămașă populară cu frizură de ofițer german și adidași roșii în picioare. Nu trebuie să fii surprins nici dacă vezi oameni de la oraș care s-au retras la țară sperând să găsească acolo energiile nebănuite (păgâne) ale naturii și satului. Tradiția îți poate oferi orice, în principiu, câtă vreme alegi grijuluiu, cu penseta, ceea ce îți convine pe moment. Dar nu ar trebui să fim prea critici vis-a-vis de aceste căutări, mai ales că ele exprimă o autentică golire de sens și frumos pe care oamenii nu o pot îndura. La urma urmei, nu ar fi ceva ieșit din comun ca formele, cultivate cu seriozitate, să ducă la un fond mai adânc, din care să se întrevadă rămășițele autentice ale tradiției integrale.
|