Blogroll
- Who I Block
- Offsite Post: ‘What Speaker Johnson Can Learn from Saint George’
- What Christmas Means To Me, by C.S. Lewis
- It's All There In Psalm 1
- What They Said: Virginia Wolf
- Advent Calendar Dec. 24: Händel and Jenner's Messiah Voces8 and Academy Of Ancient Music
- Advent Calendar, December 23: "Dance To Freedom" A Documentary Film About Rudolf Nureyev
- How To Fake An Alien Invasion (2015)
- What We Learned in 2024
- Sermon on the Healing of the Ten Lepers
- Thou Shalt Have No Other Gods!
- My Orthodox Reading List
- The Conception by St. Anna of the Most Holy Theotokos
- The Healing of the Ten Lepers
- The Fundamentalism of “Political Correctness”
- Interview 1922 – Making Sense of Syria on The Last American Vagabond
- Charity and Alms
- Offsite Post: ‘Building on a Foundation of Sand’
- Interview 1921 – New World Next Year 2025
- Offsite Post: ‘Meta Won’t Be Hiring Many Richlanders for Its AI Center’
- Episode 470 – Pokemon Go(v) … Another Conspiracy Confirmed!
- There Are Three Women Mentioned in the Saviour’s Genealogy. What Does This Mean?
- What’s the Story of WTC 1993? – Questions For Corbett
- Offsite Post: ‘The Long Martyrdom of the South’
- New research suggests COVID-19 vaccinated individuals may ‘shed’ spike protein to unvaccinated women
- Offsite Post: ‘Industrial Ag Alternatives to Meta’s AI Data Center’
- Offsite Post: ‘What Can We Learn from Mike Johnson’s Troubles?’
- Father Nathanael of Pskov-Pechersk Monastery: A Portrait Beyond the Pages of “Everyday Saints”
- New CHD Book Uncovers the Mechanisms That Turn Medicine Deadly
- 8 Miracles of Archangel Michael
- New CHD Book Presents Analysis of COVID Policy by Independent Scientists
- New research examines the role of the immune system in the development of Autism Spectrum Disorder
- CHD Scientists Identify 19 Different Diseases Associated with Routine Infant Vaccine
- Cosmas of Maiuma and John of Damascus: Brothers, Friends, and Hymnographers of the Orthodox Church
- Actress Juliette Binoche Acclaims Saint Paisios the Athonite and Byzantine Iconography In Award Speech
- Holistic Vet Reveals Veterinary Medicine’s Dark Underbelly in New Memoir Published by CHD
- Battle for Love
- Movie: "Saint Chryse - A Ray of Light in the Years of Slavery" (2023)
- Signs to recognize the Antichrist – Fr. Dumitru Stăniloae
- Semnele pentru recunoașterea lui antihrist – Pr. Dumitru Stăniloae
- The Mysteries of Matthew’s Gospel: Was It Really Written Before the Others?
- The "Policing" of our Lives (Metr. Hierotheos of Nafpaktos)
- “May Paradise consume you!” Elder Cleopas of Romania (†1998)
- “Mânca-v-ar raiul!” Cuviosul Cleopa de la Sihăstria (†1998)
- The Final Days of the Iconic Fashion Designer Billy Bo
- Autobiography of Alexandros Papadiamantis
- A hindu convert to Orthodoxy
- Un hindus convertit la Ortodoxie
- How to fight any passion
- Pr. Serghei Baranov – Cum să te lupți împotriva oricărei patimi
- The Catacomb Church (1991)
- The story of a repentant Sergian Priest!
- A brutal crush and a dark Ecclesiastical secret!
- Tortured for Orthodoxy: concerning Mother Joanna (†1998)
- 41 Testimonies: on Sergianism and the "ecclesial" status of the Soviet Church
- Hymn of love
- Imnul iubirii
- The Eternal Day
- Follow Me
- I will give you rest
Cele mai citite
- Să învățăm să iubim
- Dostoevsky for Parents and Children: (IV) Merchant Skotoboinikov's Story
- Clark Carlton: Modernity considers sub-natural existence the sumit of human progress
- O mica problema de retorica
- O stire: moartea presei.
- 101 carti de necitit intr-o viata
- Totalitarism homosexual
- Alternativa Nicusor Dan. Nula
- Cu ochii larg închiși
- Evolutionism pe intelesul tuturor
"Voi scuipa pe mormintele voastre" |
Religie |
Scris de Ninel Ganea |
Joi, 17 Septembrie 2015 07:54 |
În disputele, de regulă inutile, cu diverse cunoștințe mândre de amplasarea lor temporală pe culmea istoriei, mi se scotea în evidență noblețea sufletească a modernilor. Astăzi nu mai e nevoie de creștinism, am învățat pe de rost abecedarul Luminilor, era o replică constantă a preopinenților mei. Ne înduioșăm după refugiați, plângem după leii din Africa, acordăm privilegii minorităților, ocrotim natura și salvăm lumea de la un capăt la altul. Moralitatea noastră evoluează, la fel și noi, barbaria trecutului rămâne în urmă, viitorul sună bine. Însă un criteriu relevant întotdeauna pentru a vedea cum mai stăm cu fibra morală îl consituie atitudinea în fața morților. Morții la care mă refer nu sunt acele persoane dragi nouă, rude, ființe apropiate, individizi pe care i-am respectat, ci oamenii pe care într-un fel sau altul, întemeiat sau nu, îi vedeam drept dușmani, ticăloși, respingători. Moartea, deși reprezintă un fenomen privit cu jenă în contemporaneitate, are totuși darul de a mai înmuia asperitățile, de a arunca o umbră de milă asupra dușmanului, de a-i acorda circumstanțe atenuante, de a stăvili ura și mânia, fie ele și justificate într-un context complet secular. Oamenii ar trebui să devină mai înțelegători și să se înfrâneze de la excese colerice. Dacă nu am putut ierta greșelile cuiva în timpul vieții, moartea respectivului ar trebui să ne ajute cumva să o facem. “Voi scuipa pe mormintele voastre” poate fi o atitudine libertină, bună pentru un adolescent în căutarea identității, dar nu trădează prea multă compasiune. Pentru creștin dragostea e datoria supremă. “Iubiți pe vrajmașii voștri, binecuvântați pe cei ce vă blestemă, faceți bine celor ce vă urăsc și rugați-vă pentru cei ce vă vatămă sau vă prigonesc” e îndemnul Mântuitorului. Standardul e ridicat, dar după cum remarca Parintele Teofil, porunca e și terapeutică, deoarece ținerea de minte a răului ne mănâncă sufletul. “Dar noi trebuie să avem milă și față de oamenii care sunt neputincioși în cele ale sufletului: de oameni care n-au răbdare, de oamenii care au răutate, de oamenii care fac lucruri pe care n-ar vrea nici ei să le facă. Și de aceia trebuie să ne fie milă, și pentru aceia trebuie să ne rugăm”. Din punctul acesta de vedere, distincția dintre creștin și păgân este tranșantă. Primul trebuie să își iubească dușmanii, vezi, de pildă, și acel tulburător “Nu ne răzbunați!” rostit de Mircea Vulcănescu, în timp ce păgânul (modernul) trebuie să scuipe pe mormintele lor. “Răcirea iubrii”, anunțată de altfel, se vede limpede în imprecațiile rostite, chiar și de creștini, la moartea unui om. Răul real sau imaginar nu se uită, ba chiar se reamintește, se îngroașă, iar apoi se realizează un proces ad-hoc spre o “necesară pace socială” și “o cultivare a valorilor celor care trăiesc”; asta deși pacea nu are cum să vină niciodată din suflete oțețite. Însă Judecata de Apoi are loc aici și acum, după unii creștini. Această patimă justițiară e un simptom evident al unei decreștinări accelerate, însă are meritul cumva de a ne arăta retrospectiv revoluția înfăptuită de Hristos. Puse față în față cele două atitudini ne-ar frapa în mod obișnuit, doar că astăzi foarte puțini sunt cei care mai simt că este ceva profund în neregulă cu strigătele de sărbătoare, cu vorbele de duh și cu satisfacția unei presupuse dreptăți. Dușmanul trebuie să primească exact ceea ce merită, adică scuipat pe mormânt, conform calapodului nostru șubred. Din nefericire, așa funcționează moralitatea postcreștină. Iubește umanitea, dar nu suportă omul, fiindcă are prea multe păcate. Justiția aritmetică va continua să agite și mai abitir de acum înainte mințile și sufletele oamenilor, iar motive de iertare și milă se vor găsi din ce în ce mai puțin. E dificil să ierți greșelile când orizontul eshatologic se limitează la ziua de mâine. În fond, ceea ce unii numesc dezumanizare nu e altceva decât procesul prin care oamenii se scutură de moștenirea religioasă și se întorc voioși în natură.
|