Blogroll
- Remembrances for August – Addendum
- The Shocking Artifacts Of Recent History
- What They Said: David Bowie
- Government Itself is Immoral
- Homily on Christ Walking Upon the Water
- Divine Providence by St. John of Tobolsk
- Procession of the Wood of the Life-Giving Cross of the Lord
- The Dormition Fast
- The CDC Totally Reverses Course, Ends Apartheid Against 'Unvaccinated,' Drops Restrictions And Core Policies
- PenetrateThe Ostensible: It Was Not Possible For Trump To Violate The Espionage Act
- "Stop Living Like the Heterodox"
- “Confession Has to Be Repentance, and not a Story about Your Life”
- Offsite Post: ‘When the Constitution Died’
- If You Have Ever Doubted Media Mass Scripting In Advance Of A Major Op, Please Watch This
- Mar A Lago FBI Raid: "We Had Given Them Access To The Room Before"
- Delete Your Social Media - #SolutionsWatch
- Searching for God in ‘Bayonetta’
- Avoiding the millstone
- Interview 1741 - Keith Knight Presents The Voluntaryist Handbook
- August Open Thread (2022)
- Interview 1740 - Declare Your Independence From The Media Matrix
- Offsite Post: ‘Returning Spiritual Sanity to the United States’
- Interview 1739 - New World Next Week with James Evan Pilato
- URGENT: South Africa Needs Your Help to Stand Against Medical Apartheid — Deadline Friday, August 5
- To know and to do the will of God
- The sign of Jonas
- Offsite Post: ‘Western Devolution’
- Sen. Johnson Points Out Conflicting CDC Statements on Surveillance of COVID-19 Vaccine Adverse Events
- Pittsfield Massachusetts Residents File Suit Over Verizon Cell Tower Injuries
- Remembrances for August - 2022
- 15% of American Adults Diagnosed With New Condition After COVID Vaccine, Zogby Survey Finds
- Don’t Let Bad Policy Stand Between Novak Djokovic and US Open
- The still, small voice
- Real courage
- The seed of faith
- CDC ACIP Meeting, July 19, 2022 – Meryl Nass, M.D.
- The last Elder of the Russian Church Abroad: Archimandrite Nektary (Chernobyl) of Eleon (†2000)
- New video: The Church that defied the Beast! (800+ pictures)
- One mind, One blood, One light - concerning the Catacomb luminaries: Sts. Cyril of Kazan and Joseph of Petrograd
- Greek Singer Stamatis Kokotas Testifies to a Miracle of Saint Eumenios He Witnessed
- St. Theodore Andreyev: Against the "new church of the evildoers" (1927)
- The Use and Overuse of the Word "Narrative" (Metr. Hierotheos of Nafpaktos)
- Deleted Resurrection Scene From the Movie "Jesus of Nazareth" (1977)
- A most Frightful and Revealing Dream
- Greek Television Series on the Life of Saint Paisios (Episode 9)
- Greek Television Series on the Life of Saint Paisios (Episode 8)
- Greek Television Series on the Life of Saint Paisios (Episode 7)
- We are being lied to! Four Saints - Four falsified Lives
- A Hierarch’s “Theological” Tragedy – by the monk Paisios Kareotis, Professor of the Athonias School
Cele mai citite
- Clark Carlton: Modernity considers sub-natural existence the sumit of human progress
- Să învățăm să iubim
- O mica problema de retorica
- 101 carti de necitit intr-o viata
- Alternativa Nicusor Dan. Nula
- O stire: moartea presei.
- Totalitarism homosexual
- Cu ochii larg închiși
- Evolutionism pe intelesul tuturor
- Cel mai reușit produs al sistemului corupt
Când ideile sfâșie familia | ![]() | ![]() | ![]() |
Religie |
Scris de Ninel Ganea |
Miercuri, 27 Ianuarie 2016 21:24 |
Psihanaliza reprezintă un caz mai elaborat în care putem sesiza influența decisivă a presupozițiior (despre natura umană) în conturul unei teorii a educației. Terapeuții din descendența lui Freud susțin evitarea represiunii (înfrânării) instinctelor deoarece ele pot conduce la conflicte interioare periculoase, ideea fundamentală fiind nu doar că omul nu își poate pune limită instinctelor, dar nici măcar că ar fi cumva dezirabil să o facă. Drept urmare, familiarizarea cu sexualitatea sau orice altceva ce este la cheremul patimilor trebuie încurajată la copii pentru a ocoli pericolul nevrozelor. Freud nu a făcut altceva decât să arunce o poleială scientistă pe o teorie a educației dezvoltată de Rousseau. Drept urmare, nicăieri nu poate fi mai bine văzută legătura aceasta indisolubilă dintre o viziune mai generală asupra naturii umane și o filozofie a educației decât în cazul autorului “Confesiunilor”. Potrivit lui Rousseau, omul se naște liber și înzestrat cu cele mai bune sentimente de la natură. Răul și problemele de care acesta se lovește în viață provin din influența pernicioasă a civilizației, care strivește și anulează moștenirea morală prodigioasă cu care copilul vine pe lume. Sau în cuvintele maestrului: “Natura m-a făcut fericit și bun, iar dacă sunt altfel, este vina societății” (Emil). Nu e de mirare că, din aceste premise, principalele recomandări pedagogice furnizate de Rousseau sunt în direcția unui anarhii educaționale. “Nu reușești să percepi că e o mai mare pierdere de timp să folosești greșit timpul decât să nu faci nimic, iar un copil greșit învățat este mai departe de virtute decât un copil care nu a învățat nimic. Te temi că îl vei vedea petrecându-și anii de început fără să facă nimic. Cum așa! e nimic să fii fericit, să nu faci altceva toată ziua decât să alergi și să sari?” , scria filozoful în “Emil”, într-un atac la adresa practicilor tradiționale, jalonat de sincope argumentative, cum este, de pildă, ideea că poate exista o neutralitate a educației. Influența lui Rousseau asupra posterității ar putea fi supraestimată cu greu și nu e de mirare că un comentator inteligent l-a așezat pe o treaptă similară fondatorilor de religii. Educatori precum Montessori, Frobel sau Pestallozi se revendică explicit din gândirea lui Rousseau, cu toate consecințele care derivă de aici. De altfel, influența presupozițiior filozofice în educația copiilor a putut fi observată și în cazul psihologului behaviorist J.B. Watson, cunoscut în special pentru experimentul “Micul Albert”. Pentru Watson, educația consta doar în condiționare, deoarece în esență omul nu este altceva decât un animal și nimic mai mult. În viața personală și în creșterea copiilor, psihologul american și-a pus în aplicare propriile idei. Drept urmare, fiica sa din prima căsătorie a avut mai multe tentative de suicid, iar fiul cel mare rezultat din al doilea mariaj s-a omorât la vârsta de patruzeci de ani. Între vagabondajul spiritual romantic și condiționările pavloviene modernitatea pare că a ales decisiv prima variantă, chiar dacă micuții crescuți altfel nu scapă de condiționările, mai subtile, dar implicite ale “mediului înconjurător”. Însă acestea nu sunt singurele alternative la dispoziția părinților. Creștinismul propune o teorie a educației insipirată din presupoziția fundamentală că omul este creat de Dumnezeu și, chiar dacă natura umană este căzută, ea are liberul arbitru și capacitatea de a dobândi mântuirea prin virtuți și sinergia puterii omenești cu puterea dumnezeiască. Drept consecință, educația creștină, după cum spune Irineu de Ekaterinburg, “are o dublă menire: pe de o parte să anuleze pornirile rele, iar pe de alta să le sădească pe cele bune”. În practică, detalii precum sfatul lui sfatul lui Solomon “începutul înțelepciunii este frica de Dumnezeu”, înțelegând prin asta credința și evlavia față de Creator, sau practicarea în comun a rugăciunii sunt doar câteva din instanțierile pedagogice firești ale Ortodoxiei. Accentul pus de creștini pe lupta cu patimile încă din fragedă pruncie intră într-o coliziune inevitabilă cu înțelepciunea unei lumi în care copilul a devenit un dumnezeu înzestrat cu drepturi circumscrise cartezian și impuse de agențiile de protecție (sac!). În practică, acest conflict se manifestă în viața de zi cu zi printr-o agresiune tot mai vizibilă, îndreptată împotriva familiilor tradiționale, dar la un nivel mai profund el este expresia unor presupoziții radical opuse. Însă, chiar dacă presupozițiile sunt diferite, ele nu sunt nicidecum identice la nivelul consecințelor, iar între ideea că natura umană este creată de Dumnezeu, căzută, dar înzestrată cu liber arbitru, și ideea că omul este un animal cu drepturi oferite de agenții guvernamentale, stă toată drama unor familii. |