Blogroll
- On Humility
- The Tragedy of Man
- Guest Post: ‘Prophecy Of A Theban Princess: A Review of FOR A RADICAL LIFE by Daria Dugina’
- Ammiel Alcalay's New Essay In Middle East Eye
- Submerged But Not Much Longer
- The Akathist Hymn
- On the Presuppositions of our Personal Salvation
- Interview 1876 – Iran Strikes, WHO Protests, German 4/20 (NWNW 551)
- Suing the Tyrants – #SolutionsWatch
- Offsite Post: ‘The Orthodox Bishops in the United States Act Culturally Illiterate’
- Note To Self
- Interview 1875 – James Corbett Breaks The Spell of the Global Conspiracy
- The Secret History of Hamas
- Reiner Fuellmich, In 18 Minute Recording From Prison, Reveals Deep Infiltration, Intelligence Gathering, And Plot; Also Says Covid Empire Of Lies Crumbling
- Folk Music As Anti-Anxiety
- Iran Launches Retaliatory Air Attack On Israel
- The Path of True Christian Life
- The Significance of Fasting in the Struggle against Fallen Spirits
- Echoes of WWI: China, the US, and the Next “Great” War (2017)
- Offsite Post: ‘The Right Foundation’
- Interview 1874 – 6th Time’s The Charm for Zimbabwe’s “New” Currency (NWNW 550)
- CHD Wins in Los Angeles ‘Smart City’ Public Records Case, Gaining Access to Thousands of Withheld Documents Regarding Rollout of Artificial Intelligence
- Offsite Post: ‘The Power of Women’
- ‘Alleluia’: Exploring the Depth of the Shortest Doxology
- Offsite Post: ‘German Greatness’
- Judge Rules in Historic CHD Lawsuit Challenging Fast-tracking of Wireless Infrastructure in Los Angeles
- CHD Supports the Motion Against U.S. Department of Health and Human Services Alleging Fraud in Omnibus Autism Proceeding
- Offsite Post: ‘Will America Complete Its Revolution?’
- Exploring the Lenten Triodion: A Journey through Penitence and Joy
- CHD to Host ‘The Rally to Reclaim Free Speech’ as SCOTUS Hears Landmark Censorship Case Murthy v. Missouri
- CHD to Host ‘The Rally to Reclaim Free Speech’ as SCOTUS Hears Landmark Censorship Case Murthy v. Missouri
- From Aristocrat to Ascetic: The Disguised Path of Saint Anastasia
- Autobiography of Alexandros Papadiamantis
- Exploring the Essence of Praising God
- Brian Hooker to Participate in Senator Ron Johnson’s COVID Response Briefing, ‘What Are They Hiding?’
- Navigating the Path to Confession after Grave Sins
- Miraculous Encounters: The Power of Saintly Relics
- A hindu convert to Orthodoxy
- Un hindus convertit la Ortodoxie
- Alexandros Papadiamantis Resource Page
- How Great Spiritual Figures of Greece Helped Form the Renowned Conductor Dimitri Mitropoulos
- Artificial Intelligence as Artificial Brilliance (Metr. Hierotheos of Nafpaktos)
- How to fight any passion
- Pr. Serghei Baranov – Cum să te lupți împotriva oricărei patimi
- The Catacomb Church (1991)
- Movie: "Men of Anjolos" (1997) - An Islamic Movie on the Life of the Seven Youths of Ephesus
- The story of a repentant Sergian Priest!
- A brutal crush and a dark Ecclesiastical secret!
- Tortured for Orthodoxy: concerning Mother Joanna (†1998)
- The Bitten Apple of Apple Inc. (Metr. Hierotheos of Nafpaktos)
- 41 Testimonies: on Sergianism and the "ecclesial" status of the Soviet Church
- Hymn of love
- Imnul iubirii
- The Eternal Day
- Follow Me
- I will give you rest
- Single Mind, Simple Life – Gospel for the Third Sunday of Matthew
- Save your soul with fear of God
- Enduring skillfully
- Orthodoxy is unique
Cele mai citite
- Să învățăm să iubim
- Clark Carlton: Modernity considers sub-natural existence the sumit of human progress
- Dostoevsky for Parents and Children: (IV) Merchant Skotoboinikov's Story
- O mica problema de retorica
- 101 carti de necitit intr-o viata
- O stire: moartea presei.
- Totalitarism homosexual
- Alternativa Nicusor Dan. Nula
- Cu ochii larg închiși
- Evolutionism pe intelesul tuturor
Vameșul și fariseul |
Religie |
Scris de Arhiep. Andrei Rimarenko |
Luni, 18 Februarie 2019 12:05 |
„Iar vameșul, departe stând, nu voia nici ochii să-şi ridice către cer, ci-şi bătea pieptul, zicând: Dumnezeule, fii milostiv mie, păcătosului.” (Lc. 18:13). Și involuntar mintea ni se îndreaptă către Evanghelia de săptămâna trecută. Și acolo există o poveste cu un vameș: Zaheu. Am văzut cum Domnul i-a schimbat sufletul. Am văzut cum, după toată viața lui păcătoasă, s-a pocăit. Și cum era gata să dea jumătate din avere săracilor, iar celor pe care i-a nedreptățit, împătrit. Inevitabil, Zaheu vameșul și Vameșul din Evanghelia de astăzi se confundă într-o singură imagine, într-o singură persoană. La urma urmei, amândoi erau vameși, păcătoși, și amândoi s-au pocăit. Dacă acceptăm că Evanghelia de astăzi este continuarea celei de data trecută, că vameșul de astăzi, care își bătea pieptul este într-adevăr Zaheu, cel puțin din punct de vedere psihologic, atunci ni se relevă o mare știință, o mare lecție în viața celui care se pocăiește. Vedeți voi, cu toții trebuie să ne pocăim. Toate nedreptățile pe care le-a făcut Zaheu, le-a făcut pentru câștig, ca să fie puternic. Iar când a obținut aceste lucruri și a devenit un om puternic – exact în acel moment s-a întâlnit cu Adevărul lui Dumnezeu. Adevărul lui Dumnezeu ne spune că un făt stă în pântecele mamei nouă luni, iar în pântecele pământului stă 80 de ani dacă va fi în putere, iar apoi începe osteneala și durerea (Psalmul 89:10). Iar la final, prin moarte, omul ajunge pentru totdeauna în pântecele vieții veșnice. Zaheu a văzut atunci toate acestea: a înțeles toată nesăbuința sa, toată greșeala vieții sale. Și atunci a încercat să găsească o cale de a se elibera. Într-o astfel de stare se afla când l-a văzut pe Hristos trecând. Pentru el, era un rabbi. Nu se putea și nici nu-și dorea să se ducă la El. În primul rând, dorea să afle ce fel de rabbi este. Aici vedem sicomorul, pe el în sicomor, pe acest om care era un oficial al poporului evreu. Iar apoi mulțimea. Gândiți-vă prin ce a trecut acest om mândru. Dar Hristos s-a apropiat și a spus: Astăzi vom fi împreună în casa ta. Și când Hristos a fost în casa sa, atunci i-a revelat acea tărie care imediat i-a umplut inima sa. În acel moment, Zaheu i-a spus: jumătate din averea mea, Doamne, o dau săracilor şi, dacă am nedreptățit pe cineva cu ceva, întorc împătrit. (Lc. 19:1-10) Și a făcut toate acestea. Dar ce se întâmplă acum? Acum el stă și se bate în piept spunând: „Dumnezeule, fii milostiv mie, păcătosului!”. Iar lângă el stă altcineva, poate un egal de-al său în societate – un fariseu. Se află acolo și, dimpotrivă, complet mulțumit de sine spune: am făcut totul, am făcut asta și asta, eu...De ce nu a spus și vameșul: și eu am făcut asta. Am dat jumătate din averea mea. Altuia i-am dat împătrit. De ce nu a spus și el asta? Dimpotrivă el a spus: „Dumnezeule, fii milostiv mie, păcătosului!” Nu a făcut asta pentru că Domnul l-a înzestrat cu un dar – i-a îmbogățit sufletul. Dar când viața de zi cu zi și-a reluat cursul, a apărut o dramă: obișnuința...obișnuința. Omul lăuntric era sclavul obiceiului, iar acest obicei avea o putere îngrozitoare. Inevitabil, au apărut gânduri de lăcomie și setea de câștig din ce în ce mai mare. Inima care fusese eliberată de Hristos a devenit din nou murdară. Și a simțit toate astea: „Dumnezeule, fii milostiv mie, păcătosului” Ce să facă? Astăzi, Sfânta Biserică ne arată întreaga forță a acestui moment psihologic, întreaga forță a acestei întrebări: ce vom face? Și cu o forță pe măsură, ea ne oferă prin învățăturile Sfinților Părinți răspunsul la întrebare. În fapt, Sfinții noștri Părinți ne arată exact ce se petrece în sufletul vameșului. Deoarece conștiința sa era acum eliberată de Hristos și inima sa îmbogățită, liniștea se așezase în sufletul său. Voința sa era, de asemenea, liberă, iar libertatea era în Dumnezeu. Dar distanța dintre inimă și Dumnezeu este păcatul. Iar aici a început inima lui să se umbrească, și atunci a început să ceară ajutor Domnului. Cum au început să apară aceste pete? După cum ne tâlcuiește Episcopul (Sf.) Teofan Zăvorâtul într-una din scrisorile sale, ele apar astfel: gândul când apare, dacă nu pune stăpânire pe mintea noastră, nu este păcat. Vine, și precum zăpada de azi se topește mâine, el nu va mai exista iar inima noastră va rămâne curată. Chiar dacă gândul pune stăpânire pe inimă, intră în inimă – nici măcar în această situație nu avem de-a face cu o nenorocire. Încă există un moment în care putem să strigăm „Dumnezeule, fii milostiv mie, păcătosului” și inima va rămâne curată. Dar când gândul a intrat deja în inimă și când deja spui „vreau” atunci apar petele. Simplul fapt că a apărut o pată, atunci a survenit acceptarea, adică o acțiune. Atunci, după cum spune Episcopul, a apărut căderea. Păcatul a fost comis și i-a urmat căderea. Și imediat ce a căzut cineva duhovnicește, păcatul a intrat în inima omului, iar fapta a fost dusă la îndeplinire, persoana aceea s-a îndepărtat de Dumnezeu și a început să sufere, la fel ca omul care a căzut fizic. Știm ce dramă reprezintă suferința duhovnicească. Mândrie, lăcomie, ambiție, tot felul de patimi îl rod pe om și el se chinuie. Inima unui astfel de om devine ca o piatră. Și vedem din Evanghelia de astăzi că exact acest lucru i s-a întâmplat lui Zaheu Vameșul după ce și-a mărturisit păcatul și s-a pocăit. Hristos l-a spălat de păcatul său. Conștiința sa s-a eliberat acum. Dar acum trebuia să acționeze și când a început să acționeze, au apărut gândurile, și din gânduri sentimente. Ce să facă? În acest moment a strigat: „Dumnezeule, fii milostiv mie, păcătosului, nu lăsa să se întâmple asta”. Iar Domnul i-a dat Har ca să-l ferească și să-l mântuiască. Ce trebuie să facem noi pentru a primi harul? Trebuie să ne străduim să ne ținem vrerea în frâu. Iar duminica viitoare, Sfânta Biserică ne va arăta cum să facem asta. |