Blogroll
- The Great Reset, Part V: Woke Ideology
- The Purpose of Political Demigods like Lincoln and the "Founding Fathers"
- "Weapons of Mass Destruction": The Last Refuge of the Global Interventionist
- Bitcoin, Gold, and the Rush to National Digital Currencies
- Biden’s Reckless Syria Bombing Is Not the Diplomacy He Promised
- Iraq Daily Roundup: Six Killed; Protests Spread
- Male Infertility Threatening the ‘Future of the Human Race’
- Modern Day Religions, Part II: The Religion of Wokeness
- Episode 395 – Precedent Trump
- CoviPass Forgeries, GameStop 2, Spot’s Rampage – New World Next Week
- Britain’s Double Standards in International Affairs
- Interview 1620 – New World Next Week with James Evan Pilato
- Exploring the Oxford-AstraZeneca Eugenics Links
- Washington’s Tiny Islands Fetish Could Endanger the American People
- Interview 1619 – Whitney Webb on the Oxford-AstraZeneca Eugenics Links
- Modern-Day Religions: The COVID Cult
- Offsite Post: ‘The Distortion of Man in the Post-Schism West’
- New Martyr Peter Gives the Correct Diagnosis
- Bill Federer vs MRJ on Republics and Monarchies
- New Book: ESCAPING PATERNALISM
- Apropo de petrol, atunci când n-ai consum de ce-l suprataxezi?!
- Volatilitatea vădește o românizare a Occidentului
- Statul ar trebui să încurajeze deschiderea cât mai multor "ghișee fiscale" cu ...
- Venituri excepţionale sparte pe pomeni banale
- Încasările statului român n-au suferit de pe urma reducerii producției de gaze
- Seele: OMV Petrom va adopta o decizie finală de investiție în Neptun Deep dacă proiectul de ...
- Importurile de gaze din primele 7 luni le-au depășit cu un TWh pe cele din întreg anul trecut
Cele mai citite
- O mica problema de retorica
- 101 carti de necitit intr-o viata
- Alternativa Nicusor Dan. Nula
- O stire: moartea presei.
- Totalitarism homosexual
- Cel mai reușit produs al sistemului corupt
- Evolutionism pe intelesul tuturor
- Cu ochii larg închiși
- Agenda 21 pentru o sclavie durabila
- Clark Carlton: Modernity considers sub-natural existence the sumit of human progress
Duminica Sf. Grigorie Palama | ![]() | ![]() | ![]() |
Religie |
Scris de Arhiep. Andrei Rimarenko |
Luni, 25 Martie 2019 12:12 |
„Filip a găsit pe Natanael şi i-a zis: Am aflat pe Acela despre Care au scris Moise în Lege şi proorocii, pe Iisus, fiul lui Iosif din Nazaret. Şi i-a zis Natanael: Din Nazaret poate fi ceva bun? Filip i-a zis: Vino şi vezi.” (In. 1:45-46). Amândoi, atât Filip cât și Natanael, doreau să creadă cum trebuie, să-L laude pe Domnul cum trebuie, adică, să fie ortodocși. Dar pentru ei aceasta însemna în primul rând să afle cine este adevăratul Mesia. Cu un astfel de gând s-au apropiat de Hristos. Văzându-l pe Natanael, Hristos a spus: „Iată, cu adevărat, israelit în care nu este vicleşug. Natanael I-a zis: De unde mă cunoşti? A răspuns Iisus şi i-a zis: Mai înainte de a te chema Filip, te-am văzut când erai sub smochin.” (In. 1:47-48). Ce s-a întâmplat sub smochin noi nu știm. Dar știm că Hristos a atins locul care trebuie, a ajuns chiar la inima acestui om. Iată răspunsul lui Natanael: „Rabbi, Tu ești Fiul lui Dumnezeu, Tu ești regele lui Israel.” (In. 1:49). Natanael L-a lăudat pe Hristos în adevăr și cum trebuie, iar în felul acesta el a devenit primul ortodox. Și toate acestea pentru că Hristos i-a atins inima sa, a atins ceva profund interior din adâncul inimii lui Natanael. Triumful Ortodoxiei începe întotdeauna în inima unei persoane și abia după aceea se exprimă exterior. Este adevărat, există uneori cazuri când exteriorul atrage inima, ca și cum ar trezi-o. Dar pentru ca aceasta să se întâmple, trebuie să fie ceva în inima care să facă o astfel de renaștere posibilă. Dumnezeu cere inima noastră. A-I sluji lui Dumnezeu fără inimă, Ortodoxia fără inimă, este aidoma unui om fără inimă. Iar Evanghelia de astăzi vorbește despre același lucru. Un slăbănog a fost adus Domnului, cărat de patru oameni. Neputând să ajungă lângă Hristos din cauza mulțimii, ei au desfăcut acoperișul casei, și prin spărtură au coborât patul pe care stătea slăbănogul. Vedeți cât de greu era. Aceasta era împlinirea poruncii iubirii în viața exterioară. Da, astfel este viața în triumful Ortodoxiei. Dar care este sursa ei? Să ascultăm mai departe: „Iar Iisus, văzând credinţa lor, i-a zis slăbănogului: Fiule, iertate îţi sunt păcatele tale!” (Mt. 2:5). Cei patru aveau credință în inimile lor, iar această credință îi împingea să facă orice efort pentru a ajuta, și văzând această credință, Iisus i-a ajutat. Exteriorul s-a întâmplat ca urmare a interiorului. Dumnezeu nu i-a spus dintr-odată slăbănogului: „Scoală-te, ia-ți patul”, ci i-a spus „Fiule, iertate îți sunt păcatele tale”. Vedeți, nu exteriorul prima dată, ci interiorul. La urma urmei, păcatul era în inimă. O inima paralizată de păcat nu Îl putea simți pe Dumnezeu în Hristos și nu Îl putea slăvi pe El. Iar aici Hrisos a tămăduit această inimă, a făcut-o ortodoxă. Iar apoi a urmat partea exterioară: „Zic ţie: Scoală-te, ia-ţi patul tău şi mergi la casa ta.” (Mt. 2:11) Dar ce s-ar fi întâmplat dacă Domnul ar fi început cu al doilea lucru, cu tămăduirea exterioară? Slăbănogul s-ar fi sculat la fel, și-ar fi luat patul și s-ar fi dus, însă cu o inimă moartă de păcat. Ar fi fost un mort umblător. Iată ce nu au putut înțelege fariseii. „Ce este mai uşor, a zice slăbănogului: Iertate îţi sunt păcatele, sau a zice: Scoală-te, ia-ţi patul tău şi umblă? Dar ca să ştiţi că putere are Fiul Omului a ierta păcatele pe pământ, a zis slăbănogului: Zic ţie: Scoală-te, ia-ţi patul tău şi mergi la casa ta. Şi s-a ridicat îndată şi, luându-şi patul, a ieşit înaintea tuturor, încât erau toţi uimiţi şi slăveau pe Dumnezeu, zicând: Asemenea lucruri n-am văzut niciodată.” (Mt. 2:9-11). Domnul i-a dat acestui slăbănog atât vindecarea externă cât și cea internă. Și s-a dus acasă și a dus cu el sentimentul tăcut al triumfului Ortodoxiei. Iar Sf. Grigorie Palama, căruia i-a fost închinată această duminica din Marele Post, ne arată limpede prin întreaga sa viață că viața creștină, viață ortodoxă, începe întotdeauna în inima noastră, și doar apoi se exprimă pe sine în fapte ascetice. |